Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 12 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De verloving
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Watersporters op zwarte lijst na wangedrag

door onze redactie

   
 

AMSTERDAM - De onlangs opgerichte Werkgroep Veiligheid Havens wil eigenaren van pleziervaartuigen die zich misdragen in de havens van Enkhuizen, Medemblik, Andijk, Hoorn en Broekershaven, en daarbij de veiligheid van zichzelf maar ook van andere watersporters in gevaar brengen, als ongewenste gasten op een zwarte lijst plaatsen.

De werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de genoemde gemeenten, politie, brandweer, GGD, milieudienst, watersportverenigingen, havendiensten en Hiswa is van mening dat de veiligheid in de historische havens langs de IJsselmeerkust voor 99 procent wordt bepaald door de gebruikers.

Bij gebrek aan 24-uurs toezicht blijken de watersporters er vooral in de zomermaanden, wanneer de havens bomvol liggen, regelmatig een potje van te maken door bijvoorbeeld rustig een open vuur te maken aan boord van een schip om te barbecuen.

"Bij het uitbreken van brand zijn in dit soort situaties de gevolgen niet te overzien. Dit is absoluut onverantwoord gedrag", aldus de Enkhuizer brandweercommandant Willem Bloemendaal, die tevens voorzitter is van de nieuwe werkgroep.

De caféramp in Volendam heeft er mede toe bijgedragen dat de werkgroep kritisch bekijkt zal worden naar de veiligheidsaspecten in de havens.

De veiligheid in en rondom de historische Westfriese havenplaatsen laat volgens Bloemendaal nog veel te wensen over. Dat komt doordat er niet of nauwelijks enige regelgeving is. En als die er al is, dan zijn er onvoldoende mogelijkheden tot toezicht en controle.

Vanwege de haast die is geboden, zal het komende watersportseizoen het bestaande incidentenplan van Enkhuizen als richtlijn dienen voor de andere havens. In dit plan is onder meer de communicatie bij een havenramp tussen de diverse hulpverleningsdiensten geregeld. Op termijn moet er een regionaal incidentenplan komen en zou de werkgroep graag zien dat er een apk-keuring komt voor pleziervaartuigen, specifiek gericht op de veiligheid aan boord.




 


do 12 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.