De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 4 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Janine contra Sophia

door Wilma Nanninga

   
 

AMSTERDAM - Voor wie kiest Ludo? Zijn spontane vrouw Janine of zijn super elegante, schijnbaar uit de dood teruggekeerde eerste vrouw Sophia. De successoap Goede Tijden Slechte Tijden gaat tot de zomerstop verder waar Spoorloos ophoudt. De emoties zullen van het scherm spatten, de schrijvers hebben zich uitgeleefd. Vandaag op pagina Privé een exclusief voorproefje van wat u vanaf vanavond kunt meebeleven. TV op zijn soapst.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x512, 29kb)
Twee gezichten, één actrice. Caroline de Bruijn speelt de twee echtgenotes van haar GTST-man Ludo. Vanavond is zij voor het eerst in haar dubbelrol op de buis.
Caroline de Bruijn, de actrice die in GTST al acht jaar de rol van Janine vertolkt, staat voor een uitdaging. Zij speelt behalve haar eigen rol als vrouw van Ludo ook die van de Italiaanse Sophia, de eerste echtgenote van haar man. En dan te bedenken dat haar tegenspeler Ludo (Erik de Vogel) ook nog eens de echte man in haar leven is.

Uitvoerend producent Frank Schoutens ziet het waagstuk met veel vertrouwen tegemoet. "Ze doet de dubbelrol geweldig. En wij halen ook alles uit de kast. Door allerlei filmische trucs zorgen we ervoor dat Sophia en Janine samen kunnen praten, samen kunnen dineren en zelfs naast elkaar kunnen zitten. Zo hebben we voor shots in scènes waarin Sophia met Janine praat, of andersom, een actrice ingezet die dan alleen het achterhoofd of de schouder van de tegenspeelster doet."

"Het is voor Caroline wel een superzware belasting. Ze moet vervolgens ook de andere kant van het gesprek invullen. Ze heeft dus dubbel veel scènes te spelen, moet dubbel zoveel teksten leren. En ze moet binnen een paar minuten in een opnamestop niet alleen uiterlijk veranderen in een totaal andere vrouw, maar ook qua karakter. Wie zei dat soapactrices niet konden acteren? Caroline is zeer geloofwaardig."

Caroline de Bruijn komt zwierig binnen als Sophia. Een zeer elegante vrouw met een licht Italiaans accent, grijsgroene ogen, puntige pumps. Na een lange dag van opnames in het Endemol studiocomplex in Aalsmeer, blijft ze nog even in haar rol. Gebaart vol dramatiek: "Ik wist niet dat Ludo nog leefde. Ik wist niet dat onze zoon Stefano nog leefde. En zij wisten weer niet dat ik nog bestond. Het is zo verbijsterend allemaal. Ik heb 20 jaar alleen in Rome gewoond, ik heb daar een cosmeticabedrijf opgezet. Ik kwam naar Nederland. En daar stonden we opeens allemaal oog in oog. Dit is zo verwarrend. Hoe is dit toch allemaal mogelijk?"

Dan trekt de actrice de pruik van haar hoofd en grinnikt: "Zo... Als ik mijn lenzen uitdoe, herken je me weer helemaal. Met bruine ogen lijk ik weer op Caroline en ook op Janine, want die rol komt erg in de buurt van mijn eigen persoonlijkheid."

Bedreiging

Terwijl ze haar eigen lange bruine lokken uit het haarnetje frutselt: "We draaien prachtige scènes vol emoties. Kun je je dat voorstellen. Janine die in Sophia onmiddellijk de gelijkenis ziet met zichzelf. En dan in twee tellen niet alleen begrijpt waarom Ludo ooit voor haar viel, maar ook in een schok beseft wat de bedreiging is. Het zijn pittige gevoelens, maar dat zijn de gevolgen van zo'n hereniging ook. Goede Tijden gaat eigenlijk verder waar het programma Spoorloos normaal ophoudt. Bij dat programma zit ik me ook altijd af te vragen of iedereen nou echt blij wordt van het elkaar weer vinden en hoe die levens daardoor verder veranderen. De scriptschrijvers van GTST hebben het ingevuld en ik beloof je dat het heel jeuïg wordt. We gaan naar een superclimax voor de zomerstop."

Caroline heeft veel plezier in haar dubbelrol. "Ik heb de zaak met GTST-spelcoach Josja Hamann heel goed doorgenomen. We moesten het karakter Sophia tenslotte helemaal uit het niets ontwikkelen. Samen creëerden we haar uiterlijk, zochten de pruik, de contactlenzen, haar manier van kleden en ook oefenden we haar manier van bewegen en spreken. Sophia is veel introverter dan Janine. Zij houdt zichzelf onder veel omstandigheden in de hand. Extreem verdriet leidt bij haar tot een enkele traan. Terwijl Janine dan echt in huilen uitbarst. Janine is meer kwikzilverig, Sophia beweegt rustig en doordacht. De reacties op de set zijn ook heel komisch. Iedereen is natuurlijk aan mij gewend als Janine. De mannen hadden eerst best moeite mij als Sophia te accepteren. Zij hadden zoiets van: Caroline, doe gewoon. De vrouwen ging dat gemakkelijker af."

Dubbelgedrag

En haar man Erik de Vogel, met andere woorden tegenspeler Ludo?: "Hij vindt het heel ontroerend om mij zondag met die dubbele rol te zien worstelen. Er komt bijna geen eind aan het leren. Is hij op de helft als we bij scène vier zijn, moet ik nog twee keer zoveel. Hij zelf moet in GTST door de komst van Sophia ook een soort dubbelgedrag ontwikkelen. Ludo reageert op Sophia namelijk net zoals dat hij dat twintig jaar geleden deed. Dat zijn ingesleten menselijke patronen. Maar voor Janine is dat heel lastig. Zij ziet hoe Ludo als een soort jonge man met Sophia stoeit. Dat komt al snel aanstellerig over."

Caroline de Bruijn stopt met vertellen, bang om te veel te onthullen van de ongelooflijk spannende verhaallijn die GTST voor ons in petto heeft. We praten weer over acteren.

Het is voor het eerst dat een acteur of actrice een dubbelrol in GTST speelt. Over acteren in een soap wordt in ons land altijd een beetje denigrerend gedaan. Doet dit dan recht aan het echte talent van Caroline de Bruijn en haar collega's?

Caroline: "Ik vind het moeilijk daar zelf iets over te zeggen. Ik ben tenslotte soapactrice, dus alles wat ik zeg is verdacht. Wel denk ik dat ons werk gemakkelijk wordt onderschat. In een soap heb je bijvoorbeeld geen tijd om in je rol te groeien, zoals bij wat dan serieus toneel wordt genoemd. Het aftellen voor de opname is alle tijd die ik heb om me te concentreren. Ik verander van Janine in Sophia in een koffiepauze. Als soapacteur moet je daarbij alles meteen goed doen, supersnel van begrip zijn. De plots zijn ingewikkeld, er doen veel mensen in mee, er is geen tijd te verliezen. Ik heb voor ik in GTST aan de gang ging, experimenteel toneel gedaan. En als ik daar nu naar kijk, zie ik dat het wezen van het toneelspelen niet anders is. Op de toneelschool leer je dat je zeven emoties goed moet kunnen uitbeelden. Verdriet, boosheid, passie...etc. Dat is bij een soap dus ook zo."

Zeker de komende weken, waarin GTST zichzelf zal overtreffen in emoties. Caroline de Bruijn: "Daar moest ik in het begin wel aan wennen. Er kijken gemiddeld 2,6 miljoen mensen naar ons. Als ik naar huis rij om een uur of acht en ik zie al die ramen en al die tv's. Iedereen kijkt naar me, dacht ik dan. Daar moet je overheen groeien."

Naar zichzelf als Sophie heeft ze nog niet durven kijken. Grijnst: "Dat komt komende week en dan zie ik wel of ik nog over straat durf..."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 4 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.