Bloed en tranen op een zilveren schijfje
'Strange Days'
Als al die voorspellingen van filmmakers voor het jaar 2000 nog uit moeten
komen, dienen de wetenschappers wel wat haast te maken. In Kathryn Bigelows 'Strange Days' bevinden we ons aan de vooravond van dit spectaculaire eeuwfeest
en kunnen we intussen met dezelfde brilletjes als in 'Lawnmowerman II' genieten van de zenuwachtige ervaringen van andere mensen. Dat is nog eens
iets anders dan een film. Je zet de electronica op je hoofd en je waant
je die inbreker die de politie achter zich aan heeft en net niét weet te
ontsnappen in je wanhopige ren over de daken.
Of je hebt sex met iemand die dat helemaal niet van je verwacht. Of je pleegt
moorden waar je niet verdacht van worden. Kan allemaal! De diskettes met
dergelijke gebeurtenissen zijn de drugs van de 21e eeuw en doen het goed
op de zwarte markt. Lenny Nero (Ralph Fiennes) kan er in ieder geval een
mooie illegale boterham mee verdienen. Maar Lenny heeft een probleem en
dat is een ongelukkige liefde voor Faith (Juliette Lewis) die intussen het
bijslaapje van een zware crimineel is geworden.
Daardoor wordt Lenny onvoorzichtig vooral na het 'ervaren' van zijn oude
collectie schijfjes met Faith en sleurt in die dadendrang ook privé-detective
Mace (Angela Bassett) mee. In de sombere donkere wereld, die volgens Bigelow
onze naaste toekomst is, moeten ze hun hachje weten te redden en onderwijl
een einde maken aan alle slechteriken, maar vooral die ene.
Een goeie science-fiction verkwanselt z'n dure screentijd niet aan technologische
hoogstandjes en al te ingewikkeld plot. 'Strange Days' concentreert zich
dan ook op het wereldbeeld dat geschetst moet worden, op de karakters die
de hopeloosheid voorbij zijn en als zombies levensvreugd alleen nog ervaren
als fossiele aanwezigheid. De film heeft een intrigerende kijk op doodsangst,
op mechanisch plezier en op de verwording van de mensheid.
Voor de rest is het een sprookje over geweld, want waar de film tegen predikt,
daar plukt het zelf ook aardig de vruchten van. Het mooiste vermaak is immers:
leed, pijn, huiver, bloed en wonden, niet alleen in de volgende eeuw maar
ook in de onze.
DvdH
Première 9 mei 1996 |