Charmeurs lichten toeristes op

'Siberia' opvolger van populaire 'Zusje'

door Eric Koch

'Zusje' krijgt een broertje. Na zijn sprankelende debuut, bekroond met een Gouden Kalf, neemt regisseur Robert Jan Westdijk met 'Siberia' dezer dagen zijn tweede proeve van bekwaamheid op. Zonder Kim van Kooten ditmaal, maar opnieuw gesteund door Roeland Fernhout en Hugo Metsers III. Charmante oplichters zijn het, die jonge toeristes in Amsterdam als doelwit hebben gekozen. De wolven in schaapskleren bijten in 'Siberia' echter hun tanden stuk op een eigenzinnige jonge Russin.

Dat verhaal voert terug naar de dagen voor 'Zusje'. In korte vorm werd het indertijd afgewezen als eindexamenwerkstuk op de filmacademie. "Ze vonden het te vluchtig", vertelt Robert Jan Westdijk. "Begrijpelijk. Je hebt anderhalf uur nodig om de motieven en de ontwikkeling van de personages uit te werken." Dat deed hij de afgelopen maanden met zijn schrijfpartner Joost Driessen. Inspiratiebron bleven Westdijk's zomerse ervaringen in de Amsterdamse binnenstad. "Ik woon inmiddels in Amsterdam-West en daar had ik zo'n verhaal nooit kunnen bedenken", vergelijkt Westdijk lachend.

Na het succes van 'Zusje' zijn de hulpmiddelen van Westdijk en producente Clea de Koning aanzienlijk uitgebreid. Werden de belevenissen van Kim van Kooten indertijd vastgelegd op videocamera (passend in het verhaal), ditmaal hoeft Westdijk zich visueel nauwelijks beperkingen op te leggen. Alleen met het geluid is het oppassen, meldt hij op locatie in de Zandstraat: elk kwartier slaat de klok van de Zuiderkerk luidruchtig en de buren van de motorclub scheuren af en aan.

De steun van distributeur Warner Bros, waar de nieuwe directeur Dirk de Lille 'Siberia' uitkoos als eerste Nederlandse film in een geplande reeks, stelt Robert Jan Westdijk in staat om veel groter uit te pakken dan bij 'Zusje'. "Siberia is veel meer film", vergelijkt Roeland Fernhout, indertijd onweerstaanbaar als de ondeugende vrijer van Kim van Kooten. "Neem een dag als vandaag: als er geen zon is, zorgen schijnwerpers voor zomer. Bij 'Zusje' waren we afhankelijk van het weer. Puur mazzel hadden we met een mooie zomer."

'Zusje' was een intieme vertelling. 'Siberia' is een uitbundige schelmenroman, waarin de emoties voortdurend omslaan van kleurige komedie naar gepassioneerd drama en andersom. Als in een achtbaan. Bij 'Siberia' is de crew drie keer zo groot als bij 'Zusje'. Hij neemt een hap van de lunch: "Alleen het eten is onveranderd lekker. Goed voor het moraal."

Hij is een beetje moe. Na 'Zusje' speelde hij een rol in '06', deed hij eindexamen aan de toneelschool en speelde hij een paar rollen op de planken. Tijd voor rust is er niet. Direct na de opnamen van 'Siberia' wachten er weer nieuwe toneel-engagementen. Het gaat dus crescendo met zijn carrière, al maakte hij zich wat zorgen over zijn imago toen zijn korte optreden in '06' over een kam werd geschoren met zijn debuutrol. "Je ontkomt niet aan je uiterlijk en je manier van doen", zegt Roeland. "Maar die rol was naar mijn gevoel toch heel anders.

Net als deze overigens. Hij lacht. "Vreemd eigenlijk dat de meest onschuldige figuur uit het verhaal juist door mij wordt gespeeld." Wat hem zo verdorven maakt, doet Roeland niet uit de doeken, maar hij vindt zichzelf allesbehalve groen. "Mensen zijn nu eenmaal niet altijd even positief. Dat ervaart Goof in 'Siberia' ook. Natuurlijk, toeristes oplichten is niet zo onschuldig, maar voor hem is het in wezen niet meer dan een spel. In het verhaal wordt hij bedrogen door de Russische toeriste, die hij als zijn vriendin is gaan beschouwen en door zijn maat Hugo. Goof wordt er wijzer door, maar blijft toch optimist. En dat is te bewonderen."

Geen mooie rol dus weer voor Hugo Metsers III, (links en Roland Fernhout) die buiten beeld in 'Zusje' de cynische stem van Kim van Kooten's broer leverde en daarna in 'Naar de klote' gestalte gaf aan een gevoelloze gangster. "Ik heb in Nederland inmiddels een beetje het stempel van een slechte jongen", klinkt het wat somber. Reden voor Metsers om een tijdje terug zijn geluk te proberen in Hollywood. Hij deed in Los Angeles een aantal audities, waarvan er een nog tot een rol kan leiden. Maar een Amerikaanse carrière ambieert hij inmiddels niet meer. "De sfeer daar beviel me niet."

Hoewel hij in 'Siberia' niet bepaald volgens de wet leeft, ziet hij zijn personage zeker niet als slechterik. "Hij is een gesjeesde student, die misbruik is gaan maken van zijn gemakkelijke succes bij vrouwen. Hij voelt zich prima in de overheersende positie in zijn vriendschap met Goof en ziet de Russische toeriste die Goof in huis haalt als ongewenste indringster. Zijn plan om haar er uit te werken zet vervolgens hun vriendschap op springen."

Die ontwikkelingen geven Metsers de kans om andere facetten van zijn persoonlijkheid te laten zien, hoopt hij. Zoals 'Siberia' moet aantonen dat 'Zusje' voor Robert Jan Westdijk geen toevalstreffer was. "Die druk voel ik bijna elke dag", erkent Westdijk. "Soms zit ik bij een scene en dan denk ik: hoe deed ik dat ook al weer? Maar ook met 'Zusje' wilde ik wat bewijzen en daar pakte het goed uit. Ik geef niet toe aan twijfels: 'Siberia gaat vast leuk worden!"

Foto midden: De Kroatische Vladka Simac maakt haar acteurdebuut als slimme Russische toeriste in 'Siberia'

Publicatie 7 augustus 1997