Superstar nu vooral in de moederrol

Madonna: 'Ik bén Evita'

door Henk ten Berge

De ontmoeting met Madonna verliep chaotisch en met horten en stoten. Grote schuldige was die kleine van haar, de beroemdste baby ter wereld intussen. De nacht tevoren had ze uren liggen brullen en als de jonge moeder even zit te praten begint het opnieuw, meestal om redenen van survival, en Madonna haast zich naar boven om haar de borst te geven. Ze zat er dan ook moe, bleek, verbeten en af en toe met een bedeesd gezicht bij alsof ze zich moest verdedigen voor een sublieme prestatie: de titelrol in 'Evita'.

Uiteindelijk ontspon zich toch nog een gesprek, maar de inmiddels overspannen geraakte optocht tv-ploegen uit heel Europa werd afgescheept met vijf minuutjes de man. Madonna praatte eigenlijk liever niet meer over 'Evita'. Niet omdat ze zich ervoor schaamt, integendeel, zij vindt het de grootste prestatie uit haar carrière, maar wil voorlopig alleen moeder zijn.

"Alles wat ik doe, wil ik perfect doen. Dus ook het moederschap. Ik wil mijn dochtertje beschermen en opvoeden tot een goed mens. Zij is nu mijn eerste prioriteit. Ik voed haar zelf langer dan de gemiddelde moeder doet. Dat is belangrijk voor ons allebei. Ik heb veel geleerd van mijn eigen jeugd. Ik was zes toen mijn moeder stierf en mijn vader vervulde een dubbelrol. Hij was een schat voor me en ik vereer hem, maar hij kon natuurlijk nooit volledig een moeder vervangen."

"Vooral toen ik tiener was, miste ik m'n moeder, haar voorbeeld en de vriendin die ze had kunnen zijn. Zij had me de weg moeten wijzen in een mannenmaatschappij en me leiden in mijn houding tegenover jongens. Ik heb het allemaal op m'n eentje moeten uitzoeken. Het maakte me onzeker en daaruit heb ik me weer gered door een lawaaierige en provocerende manier van leven. Niet altijd even keurig. Mijn ouders hebben me een naam gegeven die eigenlijk beter past bij een heilige vrouw."

IJzeren wil

"Vreemd genoeg is dat gemis uit mijn jeugd nu mijn grote motor. Ik heb mijn leven van jongs af aan goed moeten organiseren om op de been te blijven. Veel mensen in mijn omgeving worden stapelgek van me. Ik heb elke minuut van de dag precies geregeld. Als ik wakker word, heb ik het schema voor me. Er gaat geen seconde verloren en ik duld niet dat er van afgeweken wordt. Ik beschik over een ijzeren wil, een strenge zelfdiscipline en een bikkelhard doorzettingsvermogen. Dat is de basis van mijn werk en van mijn succes."

Madonna moest en zou Evita spelen, hoewel de concurrentie moordend was. Toen we elkaar vijf jaar geleden troffen, was er nog maar een voorlopig contract, maar ze had d'r haar al zwart geverfd en ze kende de songs uit haar hoofd. Iedereen had gesolliciteerd, van Meryl Streep en Liza Minnelli tot en met Barbra Streisand en Bette Midler. Zij, de jongste, werd het.

"En terecht. Ik heb Alan Parker, die 'Evita' ging regisseren, ervan overtuigd dat ik de right person was. Ik heb hem een gepassioneerde brief geschreven, maar dat bleek achteraf niet eens nodig. Alan had mij al lang in gedachten. Ik had me grondig voorbereid. Ik heb maanden extra lessen genomen om alles precies te kunnen zingen zoals Andrew Lloyd Webber het had geschreven en bedoeld. Ik wilde Evita en ik kreeg Evita. Dat is de enige juiste ontwikkeling geweest."

Wat trok het sterkst in 'Evita'?

"Veel elementen. Ik hou van rollen en films over sterke vrouwen en over mensen die een grote droom hebben. Eva Peron was zo iemand die het bovendien precies lukte te bereiken wat zij in haar hoofd had. Dat spreekt me aan. Ik heb zelf ook research gedaan. Ik heb haar geboortestreek bezocht, familie en oude vrienden van haar gesproken, omdat ik ook documentair haar perfect wilde uitbeelden. Haar angst voor macht die zij bestrijdt door zelf macht te verwerven, ja, die angst herken ik. En ja, de muziek natuurlijk. Die combinatie van acteren en zingen met een gegeven dat een geweldig kijkspel oplevert waar hart en ziel in zitten..."

Een schatrijke, wereldberoemde superster heeft ook macht.

"Maar die maakt me bang. Alles wat ik zeg, wordt opgeschreven en doorgegeven. De mensen willen van mij soms uitspraken over zaken waarvan ik totaal geen verstand heb of die niemand wat aangaan. En als ik niks zeg, leggen ze me de grootste onzin in de mond. Er zijn roddelaars die hele pagina's over me schrijven zonder dat ze me ooit gesproken hebben. De belachelijke verhalen bijvoorbeeld nu weer over m'n dochtertje en haar vader. Ik heb altijd heftig verlangd naar een gewone gezinssituatie. Mensen zeggen wel eens: jij kunt toch best alleen een kind groot brengen. Wait a minute, roep ik dan. Ik wil geen kneus op de wereld zetten. Ik wil haar compleet met een vader en een man op wie we kunnen steunen. En wie dat is, gaat geen mens aan."

Wat waren de onvergetelijkste momenten uit het wordingsproces van 'Evita'?

"De balkonscène waar ik het volk toezing. Dat greep me aan. Ik ben geweldig gedreven geweest bij het maken van 'Evita' en kon daardoor ook een derde van de film tijdens de opnamen live zingen. Maar tijdens die scène werd m'n keel dicht geknepen. Ik heb 'Don't cry for me Argentina' later in de studio opnieuw ingezongen. De begrafenis, dat opgebaard liggen in de kist, dat was een claustrofobische ervaring waarvan ik nog wel eens gedroomd heb. En na het laatste shot toen alles klaar was, kreeg ik een huilbui."

De kleine slaapt. In het zeer keurige en deftige Hyde Park Hotel, dat door Madonna's aanwezigheid veranderd is in een zwaar bewaakte instuif, heeft ze zittend voor de kerstboom toch de praatstoel gevonden. Die vorige keer bekende zij dat het stardom haar niet echt gelukkig maakte. De gebeurtenissen van het afgelopen jaar moeten de 36-jarige toch gelukkiger stemmen?

Dochtertje

"Ik was al rijk en beroemd en dat wilde ik ook. Dus ik had niet echt te klagen. Maar ik hield niet echt van mezelf en dan ga je niet lekker. Het gaat nu veel beter. Natuurlijk door m'n dochtertje. Zij is toch het mooiste dat me is overkomen in het leven. Het geeft me meer verantwoordelijkheid en meer zin in het leven. Ik provoceerde heel lang, omdat ik zocht en vocht en van m'n katholieke opvoeding afwilde."

Drie bodyguards, gorilla's van mannen, zijn onder leiding van haar manager Liz Rosenberg geruisloos binnengekomen. Ze moet zo weer naar haar suite, als een gevangene lijkt het wel.

"Maar deze film heeft me ook een beter mens gemaakt", zegt ze nog. "Elke ervaring moet daarbij helpen. Ik ben nu weer een betere actrice en ik wil nog veel beter worden. Ik ben leergierig en wil veel ontdekken. Ik heb Evita leren kennen. Zij is onsterfelijk. En ik hou van onsterfelijkheid."

  • Madonna op weg naar de premiere van 'Evita' in Los Angeles (foto AP)

Publicatie 26 december 1996