Regisseur Alan Parker met de dood bedreigd
De pizza van de president redde 'Evita'
door Henk ten Berge
"Alleen van de problemen en spanningen rondom 'Evita' is al een thriller
op zichzelf te maken", vertelt regisseur Alan Parker. "We zijn in Buenos
Aires tegengewerkt. Madonna en ik werden zelfs met de dood bedreigd, waardoor
alleen al het aantal bodyguards opliep tot boven de honderd. We mochten
dagenlang het hotel niet eens uit. Ik heb een maandenlange zenuwenoorlog
moeten voeren met de Argentijnse president Menem om het beroemde balkon
van de Casa Rosada te mogen gebruiken. Allemaal zaken die niks te maken
hebben met filmregie. Maar... we hebben gewonnen."
"De Peronisten, die nog altijd een belangrijke groepering vormen, waren
bang dat we het beeld en de herinneringen die er bestaan van Eva Peron,
zouden beschadigen. Vooral Madonna moest het ontgelden. Zij werd meer beschouwd
als een zondige Maria Magdalena en niet geschikt voor de titelrol, die immers
een nationale heilige moest worden. Ik was overtuigd van de kwaliteiten
van Madonna, hoewel zij oorspronkelijk niet mijn eerste keus was."
"Ik had al afspraken met Michelle Pfeiffer, maar de productie werd voortdurend
uitgesteld. Intussen was Michelle moeder geworden van twee kinderen en had
ze niet meer de gelegenheid om veel te reizen en langdurig weg te zijn.
Van alle andere kandidaten was het voor mij niet moeilijk om Madonna te
kiezen. Ze is perfect en een pure professional. Van alle moeilijkheden had
er niet eentje te maken met sterallures van haar. Ze was zeer gedreven.
Ik heb zelfs gemerkt tijdens het werk dat ze eigenlijk een heel kwetsbaar
figuurtje is."
Maar haar moederschap dreigde toch ook de productie te verstoren.
"Toen ze vertelde dat ze zwanger was, schrokken we wel. Maar de moeilijkste
opnameperiode was al voorbij. Als ze een maand eerder met die blijde boodschap
was gekomen, zou het fataal geweest zijn. Nu konden we het schema nog een
beetje aanpassen. M'n geduld werd al genoeg op de proef gesteld."
"Absoluut noodzakelijk was het natuurlijk dat we in Buenos Aires het balkon
van het paleis, de Casa Rosada, konden gebruiken voor de toespraak van Eva,
voor 'Don't cry for me Argentina' door Madonna. Dat werd categorisch geweigerd.
We hadden de toestemming van president Menem persoonlijk nodig. Geen schijn
van kans in alle gesprekken. Ik had de hoop al opgegeven. We zouden met
het hele circus van Zuid-Amerika verhuizen naar Boedapest om de begrafenis
van Eva te draaien. We hadden nog een paar dagen en er leek niets anders
op te zitten dan alles ergens in Europa na te bouwen, wat toch ten koste
van de authenticiteit zou gaan. Toen werden we uitgenodigd op een receptie
bij de president."
"We zijn er met z'n allen heengegaan, Madonna, Antonio Banderas, Jonathan
Pryce. De president ging er prat op dat-ie bijzondere pizza's kon maken
met een aparte smaak. We moesten proeven. Mmmmm, hebben we met z'n allen
om het hardst staan roepen. Mmmm, wat lekker! En toen zei Madonna opeens:
'En mister president, hoe staat het nou met dat balkon. Krijgen we dat nog
of niet?' Hij knikte en zei: 'Ja, dat is oké.' Ik ben meteen weggestoven.
We hadden twee dagen voor de zwaarste scène. Ik had 4000 figuranten nodig
die in kleren van 1952 gestoken moesten worden. Een gekkenhuis. En toen
de camera liep, alles in beweging was en Madonna op dat balkon haar grote
scène zong... ik kon het niet helpen, maar de tranen liepen me over de wangen.
Dat was voor mij het meest emotionele en aangrijpende moment uit de hele
monsterproductie."
- Regisseur Alan Parker spreekt een scène door met Madonna tijdens de opnamen
voor "Evita".
Publicatie 2 januari 1997
|