Alan Parker maakte mooi musical-monument
'Evita' en Madonna zijn schitterend
door Henk ten Berge
Het is nauwelijks kerstmis en het duurt dus nog eventjes, maar er komen
onvermijdelijk Oscars aan voor 'Evita', de schitterende film die Alan Parker
maakte van de musical-opera van Andrew Lloyd Webber. Madonna voert hij naar
een triomfale prestatie die weinigen voor mogelijk zullen houden bij deze
vooral als ondeugd in de publiciteit verkerende superstar. Ze mag er straks
best ook een hebben, zo'n begeerd gouden beeldje.
Het verschijnsel 'Evita' waart al ruim twintig jaar door de theatercentra
van de wereld. De reputatie was bekend evenals die van componist Lloyd Webber
en auteur Tim Rice. Het grote moderne bioscoopdoek biedt echter ruimte aan
een ander medium met nieuwe mogelijkheden en vele gevaren. Alan Parker, de gelouterde Engelse filmregisseur, heeft die glansrijk benut en overwonnen,
nadat de oorspronkelijke makers van de musical-opera zorgvuldig juist hem
hadden gekozen. Zij hebben op zijn verzoek speciaal voor de film het lied
'You must love me' geschreven als een erkenning van deze verrassende wedergeboorte
van hun schepping.
'Evita' is het relaas van het korte maar onstuimige leven van een kansloos
Argentijns arbeidersmeisje dat zich bevlogen, ontembaar en schaamteloos
naar een hogere status opwerkt. Zij wordt First Lady van haar land met de
status bijna van koningin naast de leider Juan Peron en verwerft met haar
charismatische krachten een mateloze populariteit. Het Peronisme heeft de
bestendigheid van zijn bewind vooral te danken aan haar. Zij spreekt het
volk aan met kracht en ontroering in een periode waarin de gewone man en
vrouw onderworpen waren aan de arrogantie van de heersende klasse. Aan de
hoon en achterklap over haar treurige en soms bedenkelijke verleden heeft
zij maling.
Op haar 33e echter al werd zij ernstig ziek en stierf zij. Argentinië rouwt
er bij wijze van spreken nog om. Het Peronisme is er nog steeds een begrip,
niet eens zozeer vanwege Peron zelf maar vooral dankzij Eva of Evita zoals
zij nu de theatergeschiedenis is ingegaan. Deze gefilmde versie zet die
historie imponerend voort.
Het is voelbaar dat Madonna zich met hart en ziel op de titelrol gestort heeft. Ze houdt de ogen en
de oren moeiteloos in fascinatie en maakt acterend zowel de armoedige als
de glamourrijke en heilige jaren van Evita overtuigend waar. Antonio Banderas
is de cynische uitvreter in de geschiedenis die steeds opduikt als een vals
duiveltje of als een bedwelmde bewonderaar. Banderas creëert de rol van
zijn leven met een warme stem en de briljante Britse acteur Jonathan Pryce
zet waardig en rustig zing-zeggend de afstandelijke Juan Peron zo neer dat
je waarachtig meent hem een beetje te kennen.
De muziek en lyrics van het duo Lloyd Webber en Price blijven natuurlijk
de onverwoestbare basis onder de musical-opera, maar de cinematografische
vormgeving van Alan Parker is daarop een staaltje filmregie van het mooiste
niveau. Hij maakt de muziek zichtbaar in gepassioneerde beelden die zonder
overdrijving of kitsch regelmatig de gevoelige snaar raken. Ze zijn zeer
dynamisch. De hele film is gezongen; er is nauwelijks een dialoogje en geen
moment is er kans op verstarring. Bij de eerste Nederlandse voorstelling
in Tuschinski bleef de zaal ademloos tot en met de verdrietige rouw bij
het afscheid van Evita waar de film tot slot overgaat in stilte. Het was
een schitterende belevenis.
Première 19 december 1996
Triomf voor 'Evita'
De Golden Globes, de onderscheidingen van de buitenlandse persvereniging
in Hollywood die doorgaans worden beschouwd als voorlopers van de Oscar,
zijn vooral een triomf geworden voor "Evita". De film van Alan Parker zelf
werd uitgeroepen tot beste in het genre komedie en musical, terwijl Madonna
voor de titelrol werd onderscheiden.
|