Week 42
1999

Cinekid veelzijdiger dan ooit

door Marco Weijers

Films, tv-programma's, multimedia... Het kan niet op tijdens het 13e Cinekid-festival, dat komende zaterdag in Amsterdam wordt geopend. Gedurende het 9-daagse evenement, dat zich richt op de jeugd van 4 tot 16 jaar, strijdt een flink aantal speelfilms voor de Cinekid Award. Ook is er aandacht voor de Kinderkast - de verkiezing van het beste televisieprogramma voor de jeugd - en zijn er een heleboel andere activiteiten. En natuurlijk draaien er films, veel films.

Dat laatste gebeurt niet alleen in Amsterdam, waar De Balie en Pathé City het centrum vormen van het festival. Cinekid is ook op locatie te vinden. Op 31 plaatsen verspreid over het land is de komende dagen een selectie te zien van het festivalprogramma.

Het jongetje Tsatsiki gooit in de gelijknamige film zijn half-Griekse charme in de strijd om zijn vriendinnetje Maria voor zich te winnen.

De openingsfilm van Cinekid 1999 is de lichtvoetige productie 'Tsatsiki' van de Noorse regisseur Ella Lemhagen. Daarin droomt een jongetje ervan zijn Griekse vader te ontmoeten. Probleem is dat pa van zijn bestaan totaal geen weet heeft. Bovendien heeft zijn Noorse moeder het te druk met haar zangcarrière om naar Griekenland af te reizen. Met de komst van motoragent Göran, die bij moeder en zoon op kamers gaat wonen, veranderen er nogal wat dingen in hun leven. Plots blijken sommige dromen minder onbereikbaar dan gedacht.

Cirkelientje's avonturen in de grote stad zijn bestemd voor het jongste Cinekid-publiek.

Voor een jonger publiek (vanaf 4 jaar) is de animatiefilm 'Cirkelientje', afkomstig van Deense bodem. Het mini-mensje Cirkelientje en haar twee muizenvriendjes verhuizen van het platteland naar de grote stad en beleven daar angstige avonturen, die in stevige aquarelstrepen worden neergezet.

De Finse film 'Tommy en de lynx' en het Deense 'Valkenhart' gokken beiden op de beproefde combinatie kind en dier. In de eerste rolprent onderzoekt de vader van de twaalfjarige Tommy of de lynx weer in het wild kan worden uitgezet. Hij ondervindt daarbij nogal wat tegenstand van plaatselijke rendierfokkers en het project dreigt te worden afgeblazen. Tommy heeft echter een goede reden om daar een stokje voor te steken. In 'Valkenhart' is het de 9-jarige Katja die zich inzet voor het welzijn van een beestje. Tijdens een storm redt zij een baby-valkje van de dood. Het bijzondere dier uit handen houden van een dierenopzetter is een stuk moeilijker.

Skandinavië is traditiegetrouw bijzonder sterk vertegenwoordigd, want ook het ontroerende 'Sterren bewegen' (vanaf 10 jaar) komt er vandaan. In deze film van de Noor Torun Lian moet de 11-jarige Maria leren leven met de vroegtijdige dood van haar broertje Pee-Wee, die aan kanker is overleden. Als zij tijdelijk uit logeren gaat omdat ook haar moeder onder het verdriet dreigt te bezwijken, ontmoet Maria de evenoude Jacob. Met zijn positieve kijk op de wereld doorbreekt deze flierefluiter haar treurige pantser.

Naast tal van andere producties krikken de Iraanse films 'Children of heaven' en 'Groot en klein', het Russische 'Wie anders' en de Poolse films 'Kraaien' en 'Het rooster' het internationale karakter van Cinekid op. Dat geldt ook voor de twee Belgische producties 'De bal' en 'Rosie'.

Deze laatste, sombere film werd zelfs de inzending van onze Zuiderburen voor de Oscar, een eer die in Noorwegen 'Sterren bewegen' ten deel viel en in ons eigen land 'Madelief: krassen in het tafelblad'. Tekenend voor de hoge kwaliteit van veel jeugdfilms en reden te meer om een festival als Cinekid in ere te houden.