6 april
2000

16e Festival van de Fantastische Film

GROTE GRIEZELS! (en een paar kleintjes)

door MARCO WEIJERS

Een doorsnee horror-monster heeft het eeuwige leven. Doormidden hakken, roosteren, begraven, opblazen met explosieven, het helpt allemaal geen zier. Voor je het weet is de griezel terug voor de volgende film in de reeks, niet zelden in gemuteerde vorm. In die traditie past ook de voortdurende wederopstanding van het Festival van de Fantastische Film, voorheen het Weekend of Terror. Al lijkt dit festival dat geheel gewijd aan horror en fantasie regelmatig op sterven na dood, toch herrijst het steeds weer uit de as. Zo ook dit jaar.

Het werk van regisseur Tim Burton staat centraal tijdens het 16de Festival van de ´Fantastische Film.

"Ik kan het gewoon niet loslaten", zegt Jan Doense, grondlegger van het evenement en aan het begin van het nieuwe millennium opnieuw aan het roer. Drie jaar geleden liet hij zijn kindje inmiddels uitgegroeid tot een cult-spektakel van jewelste adopteren door anderen. Maar toen die er na twee keer organiseren geen gat meer inzagen, wierp Doense zich op als redder in nood.

Doodbloeden

"Horror heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen en is interessante wegen ingeslagen", legt hij uit. "Even zag het ernaar uit dat het genre zou doodbloeden. Producties als 'Scream' en 'I know what you did last summer' trokken weliswaar veel bezoekers, maar herkauwden enkel de formule van films als 'Halloween' en 'Vrijdag de 13e'. En toen werden plotseling kort achter elkaar 'The Blair Witch Project' en 'The Sixth Sense' uitgebracht, allebei verrassend origineel en enorm winstgevend. Het succes van die films heeft ruimte geschapen voor nieuw talent. De fantastische film staat weer helemaal op de kaart. Het zou daarom juist nu doodzonde zijn het festival te laten vallen."

Door zijn ingrijpen is dat niet gebeurd. Sterker nog, het 16e Festival van de Fantastische Film is groter en breder van opzet dan ooit tevoren en het weekend werd een week. In de twee zalen van het Amsterdamse bioscooptheater Kriterion zijn vanaf vandaag tot en met woensdag 12 april elke dag minimaal acht films te zien. Het aanbod varieert van regelrechte horrorproducties tot films waarin de fantasie aan de macht is.

Doense: "Elke jaar wordt het werk van een bepaalde filmmaker centraal gesteld. Dit keer hebben we daarbij gekozen voor
Tim Burton

een regisseur die in de periferie van Hollywood steeds heel eigenzinnige dingen doet. We vertonen al zijn films, waaronder ook het nieuwe 'Sleepy Hollow'."

Elfenthee

"Daarnaast hebben bieden we op zaterdag, zondag en woensdag filmprogramma's aan die speciaal gericht zijn op kinderen. Aansluitend op deze veelal sprookjesachtige producties zijn er verschillende activiteiten. Zo is er een 'fantastische lunch' waar 'gilburgers' en 'elfenthee' worden geserveerd en kunnen kinderen zich door een grime-team laten omtoveren tot alien, elfje of zombie."

Deze scène uit 'The Nightmare before Christmas' stamt uit 1993.

Maar hoofdzaak blijven natuurlijk het grote aantal horror-, fantasy- en sciencefictionfilms die tijdens het festival worden getoond. Daaronder premières van grote publieksfilms ('Scream 3', 'Galaxy Quest', 'House on Haunted Hill') en onbekender werk uit landen als Spanje, Japan en Denemarken.

Gegriezeld kan er ook worden tijdens 'The Night of Terror', een programma-onderdeel dat van zaterdag op zondag in Bellevue Cinerama plaatsheeft. In vier achter elkaar vertoonde films zal het bloed die nacht als vanouds van het scherm afdruipen. En de fans? Die zullen schreeuwen om meer.

Het 16e Festival van de Fantastische Film wordt gehouden van 6 tot en met 12 april in Amsterdam, voornamelijk in Kriterion aan de Roetersstraat 170. Voor meer informatie kunt u terecht op de internetsite van het festival (www.fff2000.nl) of kan worden gebeld met 020-623.17.08.