Week 02
2000

Jonge Hayley Joel Osment imponeert naast Bruce Willis in 'The Sixth Sense'

De grootste successen behaalde Bruce Willis in z'n hempje. In films als 'In country' en 'Nobody's fool' hield hij zijn colbertje aan en prompt kwam er niemand kijken. Actie wenst het publiek van de cynische krachtpatser uit de 'Die Hard'-reeks en 'Armageddon'. Dat beeld doorbreekt Willis met 'The Sixth Sense', waarmee hij als psychiater in de VS het afgelopen jaar een enorme hit scoorde. Het leeuwendeel van dat succes is echter toe te schrijven aan zijn patiënt. Pas een jaar of twaalf oud is Hayley Joel Osment, maar met zijn onvergetelijke optreden is hij een belangrijke kandidaat voor Oscargoud.

Hayley Joel Osmont wordt als de jonge Cole, die in 'The sixth sense' omringd wordt door dode mensen.

Zijn moeder maakt zich in 'The Sixth Sense' zorgen om het stille, eenzame knaapje. Met reden, zo blijkt. Veel kinderen van zijn leeftijd hebben denkbeeldige vriendjes, maar het onzichtbare gezelschap van Hayley Joel is angstwekkend echt. En dood. Stuk voor stuk zijn de spookverschijningen rond Osment gewelddadig om het leven gekomen en dat houdt ze in aardse sferen. Die informatie weet psychiater Willis brokje bij brokje uit het gesloten ventje los te peuteren en elk stapje op weg naar die onthulling zorgt weer voor kippenvel bij het publiek.

Waar Jan de Bont het recentelijk met 'The Haunting' vergeefs zocht in spectaculaire griezeleffecten, put regisseur M. Night Shyamalan uit het meest vruchtbare horrorreservoir, de menselijke geest. 'The Sixth Sense' suggereert meestentijds slechts en die aanpak treft doel in de ruggengraat van de kijker. Wat begon als het verhaal van psychiater Willis, die na een aanslag van een ex-patiënt een geestelijke klap kreeg en via de behandeling van het jongetje zichzelf terug hoopt te vinden, ontpopt zich tot een trip naar de geestenwereld van Hayley Joel Osment. Om uiteindelijk, onverwacht en schokkend, weer bij Willis terug te komen.

De beklemmende finale, volgend op een weinig interessant zijweggetje, stuurt ons met huiswerk de bioscoop uit. Klopt het allemaal, wat we zagen? Die terugblik geeft een plezierig extraatje aan 'The Sixth Sense', die vooral ook beklijft om het optreden van de ontroerende Hayley Joel Osment. Zijn stille wanhoop en zijn manmoedige pogingen om niet ten onder te gaan, blijven op het netvlies gebrand. Hij zal het in maart opnemen tegen Kevin Spacey, de al even indrukwekkende hoofdrolspeler van 'American Beauty'. Die prachtige productie gaat volgende week bij ons in première en alleen al om een eigen Oscar-oordeel te kunnen vellen, moet u beide films gaan zien.

Eric Koch

Regie: M. Night Shyamalan
Cast: Bruce Willis, Haley Joel Osment