Wat het internet
voor een film kan betekenen, bewijst 'The
Blair Witch Project'. Via het net werd de nieuwsgierigheid naar het
debuut van Daniel Myrick en Eduardo Sanchez al maanden voor de
première geprikkeld met 'nieuwsberichten' over de vermiste
hoofdpersonen uit het verhaal. De 'feiten' waren intrigerend genoeg.
Drie filmstudenten trokken de bossen van Maryland in om een
documentaire te maken over de legende van de 'Blair Witch',
die twee eeuwen eerder wegens verdwijningen van kinderen op de
brandstapel was gezet. Angst
in de ogen van Heather Donahue als zij op zoek gaat naar 'The Blair
Witch'. Sinds haar executie waren er op
gezette tijden mensen verdwenen, hadden ze begrepen. Een jaar na hun
expeditie werd de bagage van de drie jonge filmmakers gevonden: een
rugzak met filmblikken, het dagboek van een van hen en tien videotapes.
De beelden op die tapes vertellen het verhaal van de vermiste
studenten. De 'authenticiteit' van hun belevenissen wordt benadrukt
door de ruwheid van het filmmateriaal. Montage heeft nog niet
plaatsgevonden en een 'voorlopige' eerste versie van hun documentaire
zit vol probeersels, terzijdes en 'mislukte' beelden die in hun
eindverslag ongetwijfeld weggeschaafd zouden zijn. Joshua Leonard in
'The Blair Witch'. We zien ze door het bos
scharrelen, zonder vooropgezet plan. Ze zetten een tent op voor de
nacht en krijgen de volgende dag ruzie omdat iemand de landkaart is
kwijtgeraakt. Na een nieuwe dag omzwervingen blijken ze op precies
dezelfde plek van hun eerste kampement te zijn aangeland. Als dat de
volgende dag opnieuw gebeurt en niemand een idee heeft hoe ze het bos
weer zouden kunnen verlaten, ontstaat er onrust. Die neemt angstiger
vormen aan als ze 's nachts vreemde geluiden horen en ze op de grond
voor hun tent en in de bomen onverklaarbare tekens zien. De volgende
dag is een van hen verdwenen. Eng? Zo klinkt het in elk geval
wel. Wie zich er voor openstelt, krijgt kippenvel, bewijzen
de reacties van een deel van het pubiek. Goed gedoseerde suggestie wil
ook bij mij normaliter wel zweetdruppeltjes teweeg brengen, maar ik
kon er niet veel meer in zien dan een zwerftocht met een videocamera
door een wat dichter gedeelte van het Vondelpark. Voor de
inventiviteit van de filmmakers pleit dat ze van de nood een deugd
hebben gemaakt en met minimale middelen de taak van het angstig maken
bij de toeschouwers hebben gelegd. Die opvatting bleek goud waard. Met
hulp van het internet werden de kosten van rond de 20.000 dollar
omgezet in een winst van ruim 100 miljoen dollar. Of de hype rond 'The
Blair
Witch Project' interessanter is dan de film, mag u de komende weken
zelf bepalen. E.K. |