Week 39
1999

Natalie Portman Koningin van 'Star Wars'

door Marco Weijers

Natalie Portman geeft het zonder blikken of blozen toe: "Toen George Lucas me belde voor een rol in 'The Phantom Menace', had ik nog nooit een Star Wars-film gezien. Ik moet zo ongeveer de enige persoon ter wereld zijn geweest." Het weerhield de regisseur er niet van de jonge actrice te rekruteren. Als Queen Amidala mag zij in zijn nieuwe film de scepter zwaaien over de planeet Naboo. Tot haar heerschappij door duistere machten wordt bedreigd en zij de hulp inroept van enkele Jedi-ridders. Een beslissing die vele jaren daarna nog invloed zal hebben op de geschiedenis van het door Lucas geschapen universum.

Natalie Portman (18) over Hollywood: "Het is een verslavende buisinesws: je krijgt gratis kleren en vliegtickets en je mag naar gave feestjes!"

Van het gewicht van dit koninklijk besluit lijkt Natalie Portman zich tijdens een interview in Londen nauwelijks bewust. Dat 'Star Wars' voor sommige fans bijna een religie is - met George Lucas als god de vader en de acteurs als hemelse schare - vindt ze nog altijd moeilijk te begrijpen. "Ik bewonder het wel, mensen die zich met volle overgave ergens op storten en dat helemaal omarmen. En in het geval van Star Wars lijkt het me ook tamelijk onschuldig. Maar zelf zou ik nooit zo erg door iets kunnen worden gegrepen." Ze zegt het met opvallend lichte stem, heel anders dan in de film. "Dat klopt", beaamt ze giechelig. "Met behulp van de computer hebben ze mijn stem een paar tonen lager gemaakt. Dat klonk serieuzer, meer als een koningin."

Dat ze van huis uit al tamelijk serieus is, blijkt echter met één blik op haar CV. Op haar tiende werd zij door een modelscout ontdekt terwijl ze met haar ouders een pizza zat te eten. Toen al wist Natalie wat ze in elk geval niet wilde. "Fotomodel leek me niet leuk genoeg, ik zag meer in acteren." Prompt maakte ze op haar elfde haar debuut in Luc Bessons 'The Professional'. Bij die film bleef het niet. Ze was sindsdien ondermeer te zien in 'Heat' naast Robert de Niro en ook in 'Beautiful Girls', waarin zij de onbereikbare - want veel te jonge - liefde van Matt Dillon speelde. Daarnaast stond de in Israël geboren Portman vorig jaar op de planken van Broadway in de titelrol van 'Het dagboek van Anne Frank'. Nog niet serieus genoeg? Op school blijkt Natalie een rasechte studiebol en prestigieuze universiteiten als Harvard en Princeton hebben al aangegeven haar in hun gelederen te willen opnemen.

Natalie Portman speelt de rol van Queen Amidala in het eerste deel van de Star Wars-cyclus

Hoe zij het een met het ander combineert? "Films maken doe ik in de zomer", legt ze uit. "Op hetzelfde moment dat klasgenoten van mij als leider van een zomerkamp of als badjuf aan de slag gaan. De rest van het jaar ga ik net als ieder ander naar school. Daardoor heb ik tot nu toe een betrekkelijk normaal leven kunnen leiden. Al heeft het natuurlijk wel invloed op je wanneer je zo jong de filmindustrie binnenstapt. Je moet doen wat er van je wordt gevraagd en iedereen verwacht dat je je professioneel gedraagt, zoals een volwassene. Aan de andere kant werd ik enorm in bescherming genomen. Wanneer ik aan een film meewerkte, werd er in mijn buurt nooit gevloekt, gerookt of alcohol gedronken, terwijl mijn vrienden thuis vaak niks anders deden. Die vonden mij maar naïef."

Terwijl veel kindsterretjes bij het ouder worden in de vergetelheid raken, lijkt dat lot Natalie Portman niet beschoren. Als Queen Amidala zal zij ook in de twee volgende Star Wars-films te zien zijn en er staan nog enkele ander filmprojecten op stapel. Andere toekomstmogelijkheden dan een filmcarrière houdt zij echter nadrukkelijk open. "Ik geef toe, het is een verslavende business. Je krijgt volop kleren, ze slaan je met gratis vliegtickets om je oren en je kunt naar gave feestjes. Maar ik ben op mijn elfde hierin gerold, wilde beroemd worden, zoals ieder kind van die leeftijd. Om nu vast te zitten aan de keuze die ik toen maakte, dat zou me enorm benauwen. Er is nog zoveel meer in het leven dat de moeite waard is. Ik denk erover om straks Internationale Betrekkingen te gaan studeren. Ambassadeur worden, dat lijkt me wel wat." En dan, lachend: "Maar dat is déze week. Dikke kans dat ik volgende week een vogeltje wil zijn."

Foto's: Lucasfilms Ltd.