donderdag 1 maart 2001

'Proof of Life'

Liefde en losgeld

Op weg naar zijn werk wordt architect David Morse op een binnenweg in Columbia gekidnapt. Zijn echtgenote Meg Ryan roept de organisatie 'Kidnap & Ransom' te hulp, maar als blijkt dat Morse niet voor ontvoering is verzekerd, trekt K & R zich terug. Op persoonlijke titel blijft 'K & R'-employé Russell Crowe niettemin Ryan en haar schoonzuster (Pamela Reed) bijstaan en als de onderhandelingen over het losgeld dreigt te stranden, trommelt Crowe zijn makker David Caruso en een aantal stevige collega's op, die gewapend de binnenlanden van het belangrijkste drugsland ter wereld intrekken.

Dromerig kijkt Meg Ryan naar onderhandelaar Russell Crowe, die haar ontvoerde echtgenoot probeert vrij te krijgen.

Die explosieve finale sluit aan bij het pakkende begin van de film van Taylor Hackford. Boeiend is ook de manier waarop Crowe (naar de werkelijkheid getekend) de onderhandelingen met de bandieten van het 'bevrijdingsleger' voert. Dat Meg Ryan opnieuw laat zien dat ze in een dramatische rol al snel onuitstaanbaar is (Russell Crowe zal daar gezien hun opbloeiende liefde op de set anders over denken) moet dan maar voor lief worden genomen.

Evenals het wat uitgesponnen aandeel van David Morse in de ontwikkelingen. Zijn bijdrage staat nog in het teken van de later weggesneden romance tussen filmechtgenote Ryan en Crowe, die door het testpubliek als oneerbaar werd ervaren. De filmrelatie tussen de beide hoofdpersonen (die in de eerdere versie hun eigen liefde ondergeschikt moeten maken aan het bevrijden van haar echtgenoot) wordt er niet interessanter door, maar de avontuurlijke gedeeltes houden de toeschouwers bij de les.

Eric Koch

Regie: Taylor Hackford
Cast: