donderdag 8 februari 2001
Actieheld verdiept zich in
vrouwenziel in komedie 'What women want'
Mel Gibson in nylons
door ERIC KOCH
LOS ANGELES - Als Mad Max stelde Mel Gibson onze toekomst
veilig, een Oscar kreeg hij als Schotse vrijheidsstrijder in 'Braveheart'
en recentelijk joeg de onverschrokken actieheld persoonlijk de Engelse
bezetter het revolutionaire Amerika uit. In zijn nieuwe film loopt
Gibson rond in nylons. Goed, lang draagt hij die netkousen niet,
maar de metamorfose van de mannetjesputter is opmerkelijk genoeg.
Zijn doel: doordringen in de psyche van vrouwen. Erg succesvol was
die poging niet, lacht de populaire hoofdrolspeler van 'What women
want'. "Ik snap nog steeds weinig van ze."
Mel
Gibson: "we moeten niet proberen om de andere sekse helemaal te
begrijpen. Juist die raadselachtigheid maakt 't allemaal interessant."
Een gemiste kans, want als reclameman Nick Marshall
krijgt Gibson een gave waarvan veel mannen dromen: hij hoort wat
vrouwen denken. Een schokkende ontdekking, nadat hij al twee schokken
te verwerken had gekregen. Eerder die week kreeg zijn grote ego
een deuk toen een verwachte promotie aan hem voorbij ging en een
buitenstaander, een vrouw nog wel, als nieuwe chef van zijn afdeling
wordt benoemd. Haar eerste opdracht aan haar staf: verdiep je in
de psyche van de vrouw, degene die bij aankopen meestal de doorslag
geeft. Na een paar flinke slokken uit de whiskyfles gaat Gibson
aan de gang met parfum, eyeliner en nylonkousen. Aangeschoten glijdt
hij uit en komt met een draaiende haardroger terecht in een volle
badkuip. De schok blijkt onvoorziene gevolgen te hebben.
Als hij wordt gevonden door zijn huishoudster, altijd
de voorkomendheid zelf, hoort hij verbijsterd wat ze werkelijk over
hem denkt. Meer geestelijke klappen krijgt de macho te verwerken,
voordat hij de voordelen gaat inzien van zijn ongevraagde gave.
Met de informatie die hij uit het brein van zijn cheffin Helen Hunt
opvist, weet hij haar vertrouwen te winnen en gaat uiteindelijk
met haar ideeën aan de haal. Dat hij iets heeft geleerd van
zijn uitstapjes in de vrouwelijke gedachtewereld om hem heen, wordt
duidelijk als hij morele problemen met zijn overwinning blijkt te
hebben. Niet in het minst omdat er iets moois tussen Gibson en Hunt
is gegroeid.
Helen
Hunt als de nieuwe cheffin van Mel Gibson in 'What women want'.
Met die conclusie grijpt regisseuse Nancy Meyers
terug op de vervlogen romantiek van intelligent kibbelende paren
als Katherine Hepburn en Spencer Tracy. Een knap dansje van Gibson
in de stijl van Fred Astaire en Gene Kelly past daar in. Meyers
weet haar buitenissige uitgangspunt anderhalf uur geloofwaardig
te maken en kiest bijna nergens voor goedkope lolbroekerij. Een
reeks glimlachjes en een paar hilarische momenten zorgen voor een
plezierige komedie op basis van het eeuwigdurende onbegrip tussen
de seksen.
Exact de reden waarom Gibson de nylons van regisseuse
Meyers aannam. "Ik zag mijn vrouw regelmatig glimlachen toen ze
het script las. Een goed teken, natuurlijk. Maar toen ze de film
gezien had, bleek ze vooral onder de indruk van de omslag die 'What
women want' in het laatste kwart maakt. De humor krijgt dan plotseling
een serieuze ondertoon. Die combinatie sprak me aan."
Een pasklaar antwoord op de vraag uit de titel geeft
'What women want' natuurlijk niet. De film verkent de kloof tussen
mannen en vrouwen, zegt Mel. "En ook de pogingen om die te overbruggen.
Daar gaat het om in het leven. Moeite doen. Echt lukken zal 't nooit.
Er zit kennelijk een ingebouwde stoorzender in onze geestelijke
machinerie. Het beste is om dat gewoon vast te stellen, in plaats
van de andere sekse helemaal proberen te begrijpen. Wees eerlijk:
juist die raadselachtigheid maakt 't allemaal interessant."
Vrouwen kijken simpelweg anders tegen het leven
aan, constateerde Gibson dagelijks op de set. "Ik had die film ongetwijfeld
heel anders geregisseerd. Andere invalshoeken gekozen, aandacht
besteed aan andere details. Maar ik vond die verschillen in aanpak
heel interessant. Nancy gaf me altijd genoeg aanknopingspunten om
me in haar visie te verplaatsen. Oh, dacht ik dan: zo had ik het
nog niet gezien."
Mel
Gibson kan horen wat vriendinnetje Marisa Tomei denkt in 'What women
want'.
Dichter bij huis vond hij de charmante macho die
hij moest spelen. "Ik ken dat soort mannen. Alleen al door hun zelfvertrouwen
winden ze vrouwen om hun vinger. Ze hebben geld, kleden zich goed,
roken dure sigaren. Mannen met een groot ego, dat ze op een vertederende
manier weten te gebruiken. Ze zijn intelligent, maar zitten tot
op zekere hoogte gevangen in hun eigen imago. Om in de sfeer te
komen heb ik filmopnamen rond het roemruchte 'Rat Pack' bekeken:
'voorzitter' Frank Sinatra gold als de grootste versierder, maar
hij vond zelf kompaan Dean Martin de 'cool'-ste. Ik bewonder hun
stijl, maar ik zou zelf zo niet kunnen leven. Ik ben nooit zo'n
Don Juan geweest", zegt de droom van vrouwen over de hele wereld.
Niettemin voelt hij zich in het gezelschap van vrouwen
uitstekend op zijn gemak. "Bij 'What women want' was ik bijna een
van de meiden", kijkt Gibson terug. "Tijdens de voorbesprekingen,
de repetities en de opnamen spraken we over de motivatie van de
personages. Wat willen vrouwen, wat zijn hun dromen? Hoe kijken
ze tegen relaties aan, waar houden ze van en waar hebben ze een
hekel aan? Voor mij als man heel verfrissend en leerzaam."
"'t Blijft niettemin moeilijk om een lijn aan te
brengen", oppert Gibson. "Ieder individu is tenslotte anders." Hij
grijnst. "In elk geval heb ik begrepen dat het goed was dat het
verhaal ging over 'what women want'. Als we hadden gekozen om te
laten zien wat mannen willen, was de film binnen vier minuten afgelopen
geweest."
|