De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 1 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Bouwbonden leggen
asfaltcentrales plat

Van onze economische redactie

   
 

AMSTERDAM - De bouwbonden leggen vandaag een groot deel van de asfaltcentrales in Nederland plat. Bedoeling is dat kaderleden van de bouwbonden tussen 10.00 tot 13.30 uur bij de asfaltcentrales voor de poort staan, waardoor het laden van asfalt onmogelijk wordt. Alleen wagens die net asfalt hebben geladen of bitumen komen brengen, worden doorgelaten.

Met deze actie willen de bonden de wegenbouwbedrijven nadrukkelijker betrekken bij de stakingsacties die inmiddels de zevende week zijn ingegaan "en nog veel langer kunnen duren als het moet", laat een woordvoerder van FNV-Bouw weten.

Behalve het stilleggen van de asfaltcentrales zullen vandaag ook weer een paar "nieuwe objecten in staking worden gebracht". Verder komt het landelijk actiecomité, dat bestaat uit FNV Bouw, Hout- en Bouwbond CNV en Het Zwarte Corps, vanmiddag bijeen om de strategie voor de komende week te bepalen.

Reisurenregeling

De onderhandelingen over de nieuwe bouw-cao slepen al maanden. Het overleg is na zes ronden vastgelopen omdat men het niet eens kon worden over een nieuwe reisurenregeling. Werkgevers vinden deze te duur. Bouwvakkers krijgen nu na vijftig kilometer rijden voor elke volgende vijftig kilometer die ze onderweg zijn naar het werk een uur betaald. Het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) pleit ervoor dat individuele werkgevers en werknemers zelf een regeling treffen die is gebaseerd op de werkelijke reistijd.

De bonden zijn het al geruime tijd beu dat de werkgevers nog steeds niet bereid zijn zonder voorwaarden te onderhandelen over een nieuwe cao. Werkgevers op hun beurt vinden het verbazingwekkend dat vakbonden zoveel energie steken in het volharden in hun acties met als enige harde punt de reisurenregeling.

De stakingen begonnen met een zogenoemde estafettestaking. "We hoopten dat dat voldoende zou zijn om de werkgevers weer aan de tafel te krijgen", aldus een FNV-woordvoerder. Vanaf 15 april is voor de olievlekstrategie gekozen, wat inhoudt dat de bouwvakkers van de projecten die in staking worden gebracht, zullen blijven staken tot een nieuwe cao is afgesloten. Het gaat om een cao voor 180.000 bouwvakkers.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 1 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.