door René Lukassen AMSTERDAM - Banken in Nederland doen te weinig om hun diensten toegankelijk te houden voor ouderen en gehandicapten. Dat blijkt uit een rapport van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), dat morgen wordt gepresenteerd in Den Haag. In het rapport, dat de titel draagt 'Over de Drempel', formuleert de NVB ruim tien aanbevelingen die bankdiensten beter toegankelijk en 'bereikbaar' kunnen maken.
Ouderen- en gehandicaptenorganisaties klagen al langer over de toegankelijkheid en bereikbaarheid van bankdiensten in Nederland. De introductie van geld- en pinautomaten en, later, pc- en internetbankieren, heeft ervoor gezorgd dat geld opnemen aan de balie steeds moeilijker is geworden, ook al omdat steeds meer kantoren hun deuren sluiten.
Een deel van deze kritiek legt de NVB naast zich neer. Met name het sluiten van bankkantoren in dunbevolkte gebieden noemt de vereniging van bankiers 'een algemeen maatschappelijk verschijnsel'. Het is een voorbeeld van 'een verschralend voorzieningenniveau' en 'het gevolg van overheidsbeleid', kaatst de NVB de bal richting politiek Den Haag. Meedenken over oplossingen willen de banken 'uiteraard' wel.
Onveiligheid
Dat geldt ook waar het gaat om gevoelens van onveiligheid, menen de bankiers. Veel ouderen voelen zich bij geldautomaten niet op hun gemak, maar onveiligheid op staat is volgens de NVB een maatschappelijk verschijnsel dat de banken niet alleen op kunnen lossen. "Het garanderen van veiligheid is een overheidstaak, waarbij de banken het hunne doen om daaraan een bijdrage te leveren."
Kern van de aanbevelingen is dat álle klanten - dus ook ouderen en gehandicapten - aan hun contante geld kunnen blijven komen. Daar waar nog geld kan worden opgenomen aan de balie, moeten rekeninghouders niet zonder meer gedwongen worden tot geldopnames bij een automaat. Waar je bij kantoren niet bij een balie terecht kan, moet gekeken worden naar alternatieven.
De belangrijkste aanbeveling volgens de NVB zelf is de communicatie naar klanten. De hoofdkantoren van de banken dienen hun filialen en medewerkers vaker en beter informeren over het ouderen- en gehandicaptenbeleid. |