LEEUWARDEN - De Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) ondervindt weinig hinder van de economische tegenwind die andere krantenuitgevers parten speelt. De NDC, uitgever van de Leeuwarder Courant, het Dagblad van het Noorden en een aantal regionale dagbladen, heeft het bedrijfsresultaat vorig jaar met slechts 3% zien dalen naar €12,9 miljoen.
|
De NDC is tevreden over de introductie van het Dagblad van het Noorden. (Foto: Francois Wieringa)
|
Volgens directeur Jan de Roos heeft de NDC de afgelopen jaren relatief minder advertenties verkocht tijdens de ict- en telecomhype dan landelijke dagbladen. "En nu de hype is afgezwakt, hebben we er ook minder last van. Als NDC moeten we het vooral hebben van rubrieks- en familieberichten en van advertenties van de detailhandel."
De omzet van de vierde dagbladuitgever van ons land steeg vorig jaar met 1,9% naar €159,8 miljoen. De advertentieomzet nam met 2,7% toe, terwijl de inkomsten uit abonnementen met 5,7% groeiden. Door een voorziening voor een nieuw advertentiesysteem en de introductie van het Dagblad van het Noorden bleef de nettowinst echter op €2,4 miljoen steken.
De NDC is redelijk aan 2002 begonnen. "Het advertentievolume is wel iets gedaald. Maar het valt ons nog mee", vertelt De Roos.
Met de stabiele resultaten lijkt de NDC een aantrekkelijke partij te zijn voor de grotere krantenuitgevers. De Roos voelt op dit moment echter weinig behoefte voor aansluiting bij een grotere partij. "We zijn een financieel ijzersterk bedrijf. Bovendien maakt de NMa het de uitgevers niet gemakkelijk. De enige krantenuitgever die tegenwoordig nog iets mag overnemen, zijn wij", vertelt hij.
Op internetgebied en bij het werven van advertenties werkt de NDC overigens wel samen met andere dagbladuitgevers.
De NDC heeft begin deze maand het Dagblad van het Noorden gelanceerd. Deze ochtendkrant met een dagelijkse oplage van ruim 180.000 exemplaren is een samenvoeging van het Nieuwsblad van het Noorden, de Drentse Courant en het Groninger Dagblad.
Volgens de NDC-directeur verloopt de introductie van deze 'frisse' krant naar wens. "We hadden verwacht dat zo'n 3 tot 4% van de lezers van het Nieuwsblad van het Noorden, de Drentse Courant en het Groninger Dagblad zouden afhaken bij de komst van het Dagblad van het Noorden. Maar op dit moment zitten we daar ruim onder."
De in Leeuwarden gevestigde uitgever heeft vorig jaar €2 miljoen toegelegd op zijn internetactiviteiten. De Roos wil geen deadline aangeven wanneer er met internet winst moet worden geboekt. "Een autosite dient winst op te leveren. Maar dat geldt niet per definitie voor een krantensite. Ik vind dat je bij een dagblad gewoon een interneteditie hoort te hebben."
De komende maanden wordt binnen de NDC nagedacht over het vervangen van de huidige drukpersen in Groningen en Leeuwarden, die nog tot circa 2008 meegaan. De Roos verwacht dat er één nieuwe drukkerij zal komen in plaats van de huidige twee. Waarschijnlijk zal die nieuwe drukkerij tussen Heerenveen en Groningen worden gebouwd. Daarmee is een investering van tussen de €40 en 50 miljoen gemoeid.