BARCELONA - Winnen wordt voor Michael Schumacher al zo gewoon dat er van bijbehorende feestvreugde na afloop van de race in zijn team nauwelijks meer sprake is. De Ferrari-equipe bewaart de champagne en bijbehorende feestartikelen waarschijnlijk voor het knalfeest, dat ergens in de loop van dit seizoen de vijfde wereldtitel van hun Duitse kopman - een record dat Juan Manuel Fangio nu nog alleen in handen heeft - luister zal bijzetten. Want dat Schumi die vijfde titel gaat winnen is, na zijn wederom oppermachtige zege gisteren in de Grand Prix van Spanje, een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Goklustigen kunnen hun bevrediging nog slechts vinden in het wedden op de datum waarop de recordboeken kunnen worden herschreven.

|
Drama in de pits van het BMW-Williams team als chef monteur Karl Gaden onder het wiel van Montoya's wagen beland. (Foto: REUTERS)
|
Voor het betere feestwerk moest je gisteren op het circuit van Catalunya dan ook niet in het felrode Ferrari-kamp zijn, maar je melden bij de oranje-gekleurde Arrows-brigade. Daar immers had Heinz-Harald Frentzen dankzij de zesde plaats in de race het eerste WK-punt van het seizoen voor het team gescoord en dat wilde iedereen met een Arrows-hart volop vieren. Teambaas Tom Walkinshaw kon zijn vreugde niet op, stak zijn Duitse kopman de ene veer na de andere in de kont ("Heinz-Harald zorgt ervoor dat het team vooruitgang boekt; nu heeft iedereen kunnen zien waarom we in hem hebben geïnvesteerd") en lachte in de uren na de race meer dan hij in alle voorgaande maanden van het jaar had gedaan.
Natuurlijk is het lek bij Arrows nog niet boven - Bernoldi viel voor de vierde keer op rij uit - maar de conclusie dat Frentzen een aanwinst is voor de Walkinshaw-brigade lijkt, hoe pijnlijk ook voor de door hem 'verjaagde' Jos Verstappen, gerechtvaardigd. In Spanje werkte de Duister vanaf de eerste trainingsdag, waarop hij de tweede tijd (!) realiseerde, geconcentreerd en gemotiveerd aan de verbetering van zijn bolide. Voor de vijfde keer op rij klopte hij Bernoldi overtuigend in de onderlinge kwalificatiestrijd (tiende startplaats), was gistermorgen in de warm-up opnieuw rap (zesde tijd) en bewees in de race het gelijk van zijn teambaas.

|
|
Natuurlijk had Frenzten het geluk dat een flink aantal snellere rijders gisteren niet de finish haalde. Of, in het geval van Barrichello, niet eens vertrok. De ongelukkige Braziliaan stond met zijn Ferrari naast teamgenoot Schumacher op de voorste startrij, maar zou daar nooit op eigen kracht wegkomen. Terwijl zijn negentien collega's - Minardi had beide wagens door vleugelproblemen voor de race teruggetrokken - de formatieronde aflegden, werd 'Rubinho' door marshals de pitsstraat ingeduwd. Daar werd een elektronisch probleem in de versnellingsbak vastgesteld, waarna Barrichello als een geslagen man zijn auto verliet om de race via de televisie te volgen.
En te zien hoe de in de reserveauto gestarte Schumacher - in de warm-up kampte zijn eerste auto met hydraulische problemen - de race in de eerste meters al besliste. Van pole vertrokken, nam hij in de eerste ronde direct al een voorsprong van anderhalve seconde, om het gat met de volstrekt kansloze achtervolgers in de eerste helft van de race in sneltreinvaart uit te bouwen. "De wagen was fenomenaal en de Bridgestone-banden leken totaal geen last te hebben van slijtage", klonk zijn even simpele als duidelijke verklaring voor de gedemonstreerde overmacht. Veel meer viel er voor Schumacher ook niet te zeggen.
Dat foutloos racen moeilijker is dan het kijken naar Michael Schumacher doet vermoeden, blijkt uit de capriolen die zijn collega's met de regelmaat van de klok uithalen. Zo spinden Takuma Sato en Pedro de la Rosa gisteren hopeloos van de baan en ging er bij de tweede pitsstop van Williams-coureur Juan Pablo Montoya van alles mis. De 'lollypopman' tilde zijn lolly iets te vroeg op en werd door de onmiddellijk reagerende Montoya van de sokken gereden. Aan de finish hoorde de Colombiaan, die ondanks dit incident naar een keurige tweede plaats reed, dat de ongelukkige monteur er zonder ernstige verwondingen vanaf was gekomen. Over de race kon ook hij heel kort zijn: "Een tweede plaats is meer dan ik hier op voorhand verwachtte. Dat er geen moment meer in heeft gezeten, heeft iedereen met eigen ogen kunnen zien."
Waarmee Montoya onbedoeld een sombere toekomstvoorspelling deed. Immers, met de huidige overmacht van Michael Schumacher in de nieuwe, uiterst betrouwbare Ferrari F2002, lijkt de rest van de coureurs zich nog slechts te kunnen richten op de strijd om de tweede plaats. Met de nu al reusachtige voorsprong die Schumacher in slechts vijf races heeft opgebouwd, is er in de WK-strijd voorlopig slechts sprake van spanning in de banden.