AMSTERDAM - Uitzendconcern Vedior is in het eerste kwartaal van dit jaar heel diep gegaan. Het nettoresultaat is bijna gehalveerd waardoor deze periode in de boeken zal komen te staan als het slechtste kwartaal tot nu toe.
Het nettoresultaat (voor afschrijving van goodwill) van Vedior nam af van €23 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar tot €12 miljoen nu. Maar niet getreurd want "de bodem is bereikt", zegt Martin. Het is waarschijnlijk de meest gebezigde uitdrukking van ondernemingen van de laatste tijd. En daarop volgt altijd dat "er signalen zijn dat de economie weer aantrekt".
Maar analist Paul Boltjes van F. van Lanschot Bankiers vindt dat Martin zich wel iets duidelijker mag uitdrukken als hij ervan overtuigd is dat het economisch klimaat voor de uitzendbranche weer aantrekt. "De topman onthoudt zich van prognoses voor het komend jaar. Op de Franse markt na, geeft hij ook niet aan op welke markten de verbeteringen zullen optreden."
De kwartaalcijfers van Vedior vallen volgens de analist wel mee. "De economie draait slecht en uitzendconcerns zijn daar meteen de dupe van." Bij een economische opleving is de uitzendsector daarentegen juist weer de eerste die ervan profiteert. Toch zal dat met Vedior nog wel even duren, denkt Boltjes. "Het herstel van Vedior zal achterlopen bij die van de tegenspelers omdat de uitzender in de VS, waar de economie zich al enigzins herstelt, op het gebied van de traditionele markt (productie- en licht administratief werk) slecht vertegenwoordigd is. En die traditionele markt profiteert als eerste van een opleving." Naast uitzendkrachten voor licht administratief- en productiewerk is Vedior via divisie Select actief op de meer gespecialiseerde markten zoals it, accountancy, gezondheidszorg en onderwijs.
Vedior leunt nog voor het grootste deel op de traditionele markt die in het eerste kwartaal 2002 goed was voor 66% van de totale omzet. Het specialistisch uitzenden moet op termijn de voornaamste stutbalk onder het concern worden. Vedior heeft tot doel gesteld driekwart van de inkomsten uit deze diensten halen. Maar ook deze specialistische uitzendmarkt heeft door de economische recessie flinke klappen opgelopen.
Select, de divisie voor specialistisch uitzenden en goed voor 34% van de totale omzet van Vedior in het eerste kwartaal, zag de omzet met 8% afnemen tot €658 miljoen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De lagere omzet was te wijten aan een zwakke markt in de Verenigde Staten en Zwitserland waar er minder vraag was naar it'ers en accountants. Maar de omzetdaling werd nog binnen de perken gehouden door groei in Groot-Brittannië, Zuid- en Oost-Europa en Azië.
VediorBis, dat in Frankrijk actief is op de traditionele markt, boekte een omzetdaling van 16% tot €530 miljoen. Vedior genereert 37% van de winst uit Frankrijk. "Martin heeft wel gezegd dat de Franse markt zal herstellen, maar Vedior doet het daar slechter dan de rest van de markt", zegt Boltjes. "Ik verwacht ook dat Vedior dat pas in het derde kwartaal van dit jaar zal inlopen." De totale omzet, waarvan Nederland 10% voor zijn rekening nam, ging met 12% omlaag naar €1,47 miljard. De winst per aandeel (voor afschrijving van goodwill) kwam uit op €0,07.
Topman Martin verwacht in ieder geval dat de cijfers voor het tweede kwartaal "iets" beter zullen uitpakken. Analist Quirijn Mulder van effectenbank Stroeve verwacht dat ook, te meer "daar het haast niet slechter kan". Na de bodem gaan we volgens Martin weer richting hemel. "Het jaar 2003 moet een fantastisch jaar worden."