door Jeroen Hendriks en Ronald Veerman DEN HAAG - De PvdA zadelt ruim 15.000 mensen in en rond Amsterdam op met onnodige herrie door de ingebruikname van de nieuwe, vijfde start- en landingsbaan bij Schiphol te blokkeren.
Dat zeggen VVD en CDA. Volgens de VVD-Kamerleden Hofstra en Te Veldhuis en CDA'er Eurlings hebben de PvdA'ers in de Tweede Kamer hun eigen minister Netelenbos (Verkeer) met deze actie ook het laatste wapenfeit van vier jaar ministerschap uit handen geslagen.
"Schiphol was het enige overgebleven onderwerp dat de minister succesvol tot een einde leek te brengen, maar nadat PvdA-leider Melkert haar plannen voor privatisering om zeep had geholpen heeft zijn fractie nu ook de vijfde baan in gevaar gebracht", zegt CDA-Kamerlid Eurlings. "Het sneuvelen van het verkeers- en vervoersplan was al de genadeklap voor Tineke Netelenbos. Dit is nog een trap na van haar partijgenoten."
Te Veldhuis: "Dit is de milieubaan die 5.000 woningen met zo'n 15.000 bewoners vanaf 2003 moet vrijwaren van vliegtuiglawaai. Onbegrijpelijk."
De twee Schiphol-woordvoerders en minister Netelenbos hebben er achter de schermen alles aan gedaan om de zeer kritische senaat zover te krijgen dat de wet die de nieuwe geluidsnormen voor de vijfde baan regelt toch snel behandeld kan worden. De PvdA in de Tweede Kamer gooide direct daarna roet in het eten door de behandeling van twee aanvullende maatregelen op de lange baan te schuiven. Daardoor lopen procedures vertraging op en kan de vijfde baan niet eind november in gebruik genomen worden.
Te Veldhuis en Eurlings verwijten de PvdA dat zij eerder gemaakte afspraken niet nakomt. "Dit is vermoedelijk om het linkse deel van de achterban en de milieubeweging te paaien voor de verkiezingen," zegt Eurlings. Te Veldhuis: "Sinds Rob van Gijzel weg is uit de Kamer schuift de PvdA alles voor zich uit."
De VVD stuurt vandaag een delegatie van Kamerleden uit Den Haag en Brussel naar de luchthaven om met de Schiphol-directie te bekijken of er nog iets te redden valt.
De politiek steggelt al zo'n twintig jaar over de nieuwe landingsbaan. Inmiddels is de baan, die zo'n 340 miljoen euro kost, voor een groot deel klaar. Op 28 november moet de eerste proefvlucht plaatsvinden. "Het is absurd dat hier zo lang over gedaan wordt," zegt VVD-woordvoerder Te Veldhuis.
De nieuwe start- en landingsbaan is niet alleen voor omwonenden een hele verbetering, ook voor Schiphol zelf is uitstel zeer schadelijk. De vijfde baan is nodig om het aantal passagiers de komende jaren te laten groeien, maar biedt ook een veilige uitwijkmogelijkheid bij slecht zicht op de huidige vier banen.