AMSTERDAM - Unilever is weer een aantal merken kwijt. Het concern heeft 19 Noord-Amerikaanse voedingsmiddelenmerken voor een bedrag van ruim €400 miljoen verkocht aan ACH Food Companies. Het gaat onder meer om Mazola bak- en braadproducten en merken maiszetmeel, stroop en sladressing, zo heeft Unilever bekendgemaakt.
De merken en bijbehorende activa, die door Unilever werden verworven bij de aankoop van Bestfoods in oktober 2000, behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van €350 miljoen. De verkochte merken zijn behalve in de VS ook in Puerto Rico en Canada verkrijgbaar. Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern verkoopt de merken in het kader van de strategie 'De weg naar groei', waarmee het zich wil richten op 400 topmerken. Deze kopgroep moet gaan bestaan uit 40 wereldmerken, 200 internationale merken die in verschillende landen onder verschillende namen opereren en zo'n 160 'local jewels' als Andrelon en Unox in Nederland of Marmite in Engeland.
"De nu verkochte merken vallen buiten de merken waarop wij ons concentreren", legde Patrick Cescau, directeur voedingsmiddelen bij Unilever de verkoop uit. Unilever wil zich in Noord-Amerika richten op merken als Lipton, Slimfast en Ben & Jerry's.
Onder de overeenkomst valt eveneens een fabriek in Argo, Illinois. De circa 200 werknemers zullen overgaan naar ACH Food Companies. De deal wordt naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.