De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 24 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Kwart Europese
tunnels onveilig

   
 

AMSTERDAM - Ruim een kwart van de tunnels in Europa is onveilig. Dat blijkt uit een Europees onderzoek, waaraan ook de ANWB heeft meegewerkt.

Er werden dertig tunnels getest in elf landen. Drie van de onderzochte tunnels kregen het predikaat 'slecht'. Nog eens vijf anderen werden als onvoldoende bestempeld.

De twee Nederlandse tunnels die onder loep werden genomen, de Wijkertunnel bij Velsen en de Piet Heintunnel in Amsterdam, kwamen wel door de test. Zij kregen respectievelijk het oordeel erg goed en voldoende.

De drie gevaarlijkste tunnels zijn de Tyne-tunnel bij Newcastle in Groot-Brittannië, de San Salvatore-tunnel in Zwitserland en de Loibitunnel op de grens van Oostenrijk en Slovenië.

Het was voor de eerste keer in het vierjarige bestaan van het onderzoek dat drie tunnels het stempel 'erg goed' kregen. Het betreft hier de pas geopende Coinetunnel in België, de eerdergenoemde Wijkertunnel en de Mont Blanctunnel tussen Frankrijk en Italië. In de Mont Blanctunnel kwamen drie jaar geleden door een ongeluk zo'n veertig personen om het leven.

De tunnels werden onder meer getest op brandventilatie, alarmregelingen, toezicht en de algemene conditie. Daarnaast werd gekeken naar de risico's vanwege de verkeersdrukte, de hoeveelheid vrachtwagens dat gebruik maakt van de tunnel en het aantal gevaarlijke transporten. Op de lijst staan geen Italiaanse tunnels. De Italianen weigerden mee te werken aan de test.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 24 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.