AMSTERDAM - Lezers van deze krant menen dat veel gemeenten op inhalige wijze de eigen kas te spekken. De kritiek richt zich niet zozeer op de lokale woonlasten die dit jaar met gemiddeld 5,6% stijgen maar op allerlei andere plaatselijke heffingen en leges waar soms sprake is van 'woekerwinsten'.
Grootste kritiekpunt zijn de gigantische verhogingen van de parkeertarieven waar overigens ook het bedrijfsleven met hun particuliere garages zich schuldig aan maakt. Meer dan 150 lezers hebben tariefsverhogingen van gemiddeld 100% doorgegeven. Vaak werd de gulden gewoon door de euro vervangen. Lezers zijn zeer boos dat je tegenwoordig ook fors moet betalen op de meeste parkeerterreinen van ziekenhuizen terwijl je daar alles behalve voor je lol naar toe gaat. De tarieven in het centrum van Amsterdam spannen de kroon.
Daar is de avondkaart voor nota bene eigen inwoners op 1 april verhoogd van 3,80 naar 11,20, een prijsstijging van 200%.
De meeste kritiek richt zich op tariefsstijgingen die je nooit in de zogeheten index van prijsstijgingen tegenkomt omdat niet iedereen van deze diensten gebruik maakt. Talloze klachten over zeer forse tariefsstijgingen voor het wegbrengen van huisvuil naar de gemeentelijke stortplaatsen, de huur van ligplaatsen in gemeentelijke havens, vergunningen voor een vent- en standplaats, de kosten van het dierencrematorium, begraafplaatskosten, afvalstoffenheffing, de regiotaxi, strippenkaart en invalidenvervoer. In een aantal gemeenten zijn de aanvraagkosten en/of verlenging van de invalidenparkeerkaart met 100%, soms zelfs met enkele honderden procenten gestegen. Overigens zijn er ook gemeenten die zeer gematigde prijsverhogingen doorvoeren.
Coördinator drs. R. Verkuijlen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt over de gemeentelijke tarieven: "Ik kan niet ontkennen dat sommige tarieven fors omhoog zijn gegaan, maar dat is gebeurd om de tarieven kostendekkend te maken. De hogere parkeerkosten zijn doorgevoerd om de verkeersstromen naar de stad toe beter te reguleren. Soms zijn stijgingen in bepaalde gemeenten zeer voelbaar, maar in andere gemeenten niet."
De afgelopen twee weken hebben alleen al via de telefoon circa 500 mensen hun klachten doorgegeven. We kunnen u helaas niet allemaal terugbellen. Inmiddels zijn er meer dan 2000 klachten over tariefsstijgingen binnen. Alleen zeer absurde prijsverhogingen kunt u nog mailen naar ebode@telegraaf.nl of inspreken op 020-5852156.