De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 18 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Superfinale zorgt voor extra spektakel bij NK-motorcross
Nieuwe titel
in de maak

   
 

HALLE - De een ziet het slechts als de slagroom op het toetje, de ander als volwaardig hoofdgerecht, maar één ding is zeker: de nieuwe 'Superfinale', die komende zondag in Halle voor het eerst op het dagmenu staat, maakt het Nederlands kampioenschap motorcross in ieder geval smaakvoller. Op circuit 'De Kappenbulten' lanceert de organiserende Halmac de Nederlandse primeur, die inhoudt dat de beste vijftien coureurs uit de 125cc-race en de beste vijftien uit de gecombineerde 250/500cc-klasse aan het eind van de dag in een gezamenlijke manche de degens kruisen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Erik Eggens in 'vogelvlucht'. De 125cc-coureur is enthousiast over de nieuwe Superfinale, die aan het programma van het NK-motorcross wordt toegevoegd. "Het is een garantie voor spektakel en daar komt het publiek voor naar de circuits."
In Halle is nog slechts sprake van een 'testcase', zoals dat aan het eind van dit seizoen tijdens de laatste NK-race in Mill ook het geval zal zijn. Maar met ingang van 2003 zullen alle (zes of zeven) NK-races afgesloten worden met de 'Mundi Superfinale', zoals de race met dank aan de naamsponsor gaat heten. Finales die uiteindelijk leiden tot de 'Allround Motorcrosskampioen van Nederland', een nieuwe titel die de overkoepelende KNMV per 2003 officieel in het leven roept.

"We wilden de strijd om het Nederlands kampioenschap een nieuwe impuls geven", aldus KNMV-woordvoerder Theo Hoevenaars. "De huidige opzet voldeed in onze ogen niet helemaal meer aan de verwachtingen. Met de nieuwe Superfinales en de bijbehorende titel biedt de NK-strijd ongetwijfeld meer spektakel; niet alleen voor de coureurs, maar ook voor het publiek."

Met de toevoeging van de Superfinale aan het NK-programma verdwijnt de viertaktrace, die zijn bestaansrecht de afgelopen jaren niet wist te bewijzen. Hoevenaars: "De viertaktcoureurs worden aan de 250/500cc-race toegevoegd en vechten in die wedstrijd natuurlijk gewoon mee voor een startplaats in de Superfinale. Het feit dat we zelfs van de viertaktcoureurs positieve reacties krijgen over de nieuwe opzet, bewijst eens te meer dat het tijd was voor wat vernieuwends."

Extra interessant voor de coureurs is dat sponsor Mundi Logistiek een prijzenpot van 6500 euro aan de Superfinale hangt. "Voor NK-begrippen een heel behoorlijk bedrag", aldus 125-coureur Erik Eggens. "Aan de huidige titel 'Nederlands kampioen' is geen prijzengeld verbonden, je krijgt hooguit wat meer startgeld in het volgende seizoen. Door een prijzenpot aan de Superfinales te hangen, voorkom je tevens dat coureurs na de NK-manche in hun eigen klasse vermoeid naar huis gaan en de Superfinale links laten liggen."

Overigens vreest de KTM-coureur, op dit moment tweede in de WK-stand, wel wat 'ongelijkheid' in de Superfinales. "Door het verschil in vermogen zijn de 250/500cc-coureurs bij de start wel erg in het voordeel", aldus de geboren Drent. "Je moet de kans dan ook niet uitsluiten dat er na de eerste bocht dertien 250/500cc-coureurs op kop liggen en daarna pas de eerste 125cc-rijder komt. In Engeland, waar ze ook Superfinales kennen, is dit opgelost door met twee verschillende starthekken te werken. Het hek waarachter de 125cc-coureurs staan, valt een of twee seconden eerder dan dat van de zwaardere jongens. Hier in Nederland mogen de vijftien 125cc-coureurs weliswaar als eersten een plekje achter het starthek zoeken, maar de vijftien 250/500cc-rijders komen daarna wel op dezelfde hoogte naast ons, of tussen ons in te staan. Het wordt heel moeilijk om die op een lichtere 125cc-machine in de eerste honderden meters bij te benen."

Neemt niet weg dat Eggens, veelvuldig Nederlands kampioen in de 125cc-klasse, de nieuwe toevoeging aan het NK-programma van harte toejuicht. "Een goede formule, dat staat voor mij vast. Het is een garantie voor spektakel, en dat is toch waar het publiek voor naar de circuits komt. Tot nu toe was het vaak zo dat toeschouwers tijdens de laatste viertaktrace al richting huis gingen. Reken maar dat iedereen voor de Superfinale langs de baan blijft staan."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 18 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.