LONDEN - De zelfverzekerdheid van de 50-jarige Ben Verwaayen straalt je in zijn luxe hoofdkantoor van British Telecom (BT) in hartje Londen tegemoet. De sinds januari nieuw aangetreden voorzitter van de raad van bestuur van BT heeft er een vliegende start opzitten. De aandelenkoers is sinds eind januari 22% omhoog geschoten. Geen wonder dat Verwaayen zelfbewust in de schoenen staat.
De Nederlander heeft liefst 40.000 van de 100.000 werknemers persoonlijk toegesproken. Doel is het personeel weer "trots" op het bedrijf te laten zijn en de 22 miljoen voornamelijk Britse klanten centraal te stellen. "Ik wil dat BT het beste jongetje in de internationale telecommunicatie klas word. Het is een sterk merk dat zelfs in China bekend is", aldus Verwaayen gisteren.
Analisten van de Londense City worden langzamerhand gek van zijn enorme dadendrang en onophoudelijke presentaties. Er zijn bij BT zelfs al e-mails binnengekomen of het niet een tandje minder kan. Verwaayen toont zich anders dan zijn voorganger Sir Peter Bonfield overal. Hij praat gemakkelijk en met overtuiging. Dat bleek vorige week tijdens een live-interview op de Amerikaanse nieuwszender CNN.
|
BT-topman Verwaayen
|
Tijdens een voor de internationale media gegeven lunch gisteren zegt hij dat zijn business vooral draait om reputatie. "Voorwaarde is wel dat de strategie duidelijk is. Ik ben de stem van het bedrijf en goede communicatie is onontbeerlijk. De focus van BT moet zijn gericht op de core-business. Het aandeelhoudersbelang weegt zwaar", stelt Verwaayen.
Volgens hem verkeert BT in een goede uitgangspositie om bij de top van de telecombedrijven ter wereld te horen. De enorme schuldenlast is door drastische saneringen teruggebracht van circa 30 miljard pond naar 15 miljard pond. Binnen drie jaar mag de schuld bij BT niet meer dan 10 miljard pond zijn.
Andere doelstellingen zijn een omzetgroei van 6 tot 8% per jaar. En dit jaar wil Verwaayen weer dividend uitkeren.
Dat de luchtbel van overgewaardeerde telecommunicatiebedrijven ooit eens zou worden doorgeprikt, verbaast de Nederlander, voorheen topman bij KPN en het Amerikaanse Lucent Technologies, niet. Internet en venture capital zwengelden fusies en overnames aan. "Het motto was groter en groter te worden. Wij creëerden een luchtbel die knapte toen er een crisis uitbrak. Logisch, want bij zwaar weer loopt kapitaal als eerste weg", merkt Verwaayen op.
Zijn streven is de klanten van BT tevreden te stellen. Hijzelf gebruikt daarvoor het Engelse woord "customer delight". Eén van de komende acties is het voor de buitenwereld samenvoegen van de diverse callcentres van BT. "Het kan de klant niet schelen hoe onze organisatie in elkaar zit. Hij wil communiceren. De telefoon dient te werken. Als er klachten zijn, wil hij maar één nummer bellen. Wij gaan ervoor zorgen dat dit binnenkort werkelijkheid word. De complexiteit van het bedrijf dient te verdwijnen. Helderheid moet voorop staan."
BT concentreert zich helemaal op breedband, de hogesnelheidstoegang tot het internet. Daar is volgens Verwaayen de toekomst voor BT. "Over een paar jaar zal blijken of ik succesvol ben geweest. Van 'zero tot hero' duurt lang, omgekeerd kan ik in één klap van 'hero' naar 'zero' vallen."