AMSTERDAM - Ericsson gaat het mobiele netwerk van telecomaanbieder Telfort runnen. Telfort, dat vanaf 1 mei onder de naam 'O2' door het leven gaat, verwacht dat het Zweedse concern het netwerk beter en tegen een lagere prijs kan beheren. Met het uitbesteden van het netwerk wil Telfort zich gaan concentreren op de dienstverlening aan de klant.
"Nu kunnen we ons volledig gaan bezighouden met wat de klant wil", zo legt Telforts bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge uit. "Over het netwerk, dat voor Telfort cruciaal is, hoeven we ons geen zorgen meer te maken. Ericsson heeft de apparatuur hiervoor zelf geleverd en weet dus precies hoe het werkt." De Zweedse producent van mobieltjes en netwerkapparatuur gaat de dagelijkse leiding van het netwerk overnemen en de planning, ontwerp en de bouw van uitbreidingen verzorgen. Ook nemen de Zweden de 240 medewerkers van de betrokken afdeling Networks & Systems van Telfort over. Er vallen geen ontslagen.
Aan de Stegge geeft toe dat bij de samenwerking ook financiële overwegingen hebben meegespeeld. "Toen ik hier in 1999 kwam, was er zoveel geld dat we zeiden 'we doen het zelf wel'. Nu zitten we wat krapper bij kas en wij menen dat Ericsson het beter, en tegen lagere kosten kan." Telfort beschikt onder andere over minder financiële armslag omdat ruim €450 miljoen moest betalen voor het verkrijgen van een UMTS-licentie.
Analist van effectenbank Stroeve, Philip Scholte zegt wel begrip voor de uitbesteding te hebben. "De Engelse moedermaatschappij mmo2 heeft Telfort een aantal strakke financiële doelen meegegeven. Zo moet het resultaat aan het eind van dit jaar positief zijn. Deze oplossing werkt kostenbesparend en is daarom best een logische stap."
Nu Telfort zich niet langer druk hoeft te maken over het netwerk, ziet Aan de Stegge de weg vrij om uit te vinden welke behoefte de mobiele bellers hebben en wat zij daarvoor willen betalen. Volgens de topman zit de mobiele telecomindustrie in een zogenoemd 'opvoedingstraject', waarin de aanbieders aan zijn klanten duidelijk moet maken wat er allemaal mogelijk is. "We moeten bewijzen dat de onze diensten in een behoefte voorzien en, minstens zo belangrijk, dat de klant daar geld voor over heeft."
De Telfort-bestuurder gelooft niet dat één apparaat de behoefte van alle mobiele bellers kan bevredigen. Hij denkt dan ook niet dat de onlangs geïntroduceerde i-mode van KPN de wind uit de zeilen van zijn bedrijf heeft genomen. Telfort komt bovendien in mei al met een min of meer vergelijkbaar product op de markt, de zogeheten 'xda'. Internetten, e-mailen, muziek luisteren en spelletjes downloaden en spelen behoren net als bij i-mode ook bij xda tot de mogelijkheden. "Mensen die het apparaatje hebben gezien zijn allemaal razend enthousiast", verklaart een zichtbaar trotse Aan de Stegge. Het nieuwe toestel is vooral bedoeld voor de echte liefhebber, aangezien er een prijskaartje van tussen de €600 en €800 aanhangt.
De uitbesteding van de operationele activiteiten van het netwerk past volgens de topman bij de Telfort-strategie. Zo heeft de telecomaanbieder zijn it-werkzaamheden aan Cap Gemini uitbesteed en verzorgt SNT de callcenters van het bedrijf. Opvallend detail is dat Telfort-topman Aan de Stegge zowel bij Cap Gemini als bij Ericsson heeft gewerkt. Bij het Zweedse concern zat hij zelfs enige tijd in de directie. "Ik ken het bedrijf en weet daarom dat ik me met deze deal niet echt een buil kan vallen. Het vertrouwen is er."
Woordvoerder Hans Krusel van Ericsson verwacht in de toekomst voor meerdere bedrijven het netwerk te gaan beheren. Het Zweedse concern is daarover in gesprek met een aantal Nederlandse mobiele telecomaanbieders. Ericsson levert in ons land behalve aan Telfort ook netwerkapparatuur aan KPN en Vodafone. Analist Scholte sluit niet uit dat Ericsson en Telfort een trend zetten, "maar het blijft toch een risico afhankelijk te zijn van een andere partij."