De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 17 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Automobilist gruwt van
vele werk aan weg

   
 

AMSTERDAM - Autorijdend Nederland ergert zich groen en geel aan de vele wegwerkzaamheden in ons land. Met name de onnodig lange afsluitingen, te lage snelheidslimieten, de veel te smalle rijstroken en de slechte informatievoorziening zijn de weggebruikers meer dan beu.

Zo blijkt uit een enquête van de ANWB uitgevoerd onder ruim zeshonderd weggebruikers die vandaag wordt gepresenteerd. Naar aanleiding hiervan pleit de ANWB voor een centraal meldpunt, waar automobilisten met klachten terecht kunnen.

Ruim de helft van de ondervraagden zegt zich te ergeren aan over de borden die langs de weg blijven staan terwijl er overduidelijk op dát moment niet wordt gewerkt, zoals avonduren, in het weekeinde en zelfs in de vakantie.

Helemaal vervelend wordt het wanneer de politie, ondanks het feit dat er niet aan de weg wordt gewerkt, toch op zulke momenten op snelheid staat te controleren.

Diezelfde maximum snelheid van 70 kilometer per uur wordt in de meeste gevallen als volstrekt ongeloofwaardig en overdreven gezien. Gepleit wordt daarom om verschil aan te brengen in de maximum snelheid per strook. Rechts 70, links 90 of zelfs 100 kilometer per uur.

Bovendien menen de ondervraagden dat op momenten dat er niet wordt gewerkt een hogere snelheidslimiet moet gelden dan op de momenten dat er daadwerkelijk aan de weg wordt gewerkt.

Dat neemt volgens de ANWB niet weg dat automobilisten tegen snelheidscontroles bij wegwerkzaamheden zijn. Integendeel. Eén op de zes geeft aan dat er streng moet worden gecontroleerd, maar diezelfde mensen menen wel dat de snelheidslimieten dan wel terecht en geloofwaardig moeten zijn.

Een andere grote bron van ergernis vormen de overdreven afzettingen. Een minimale activiteit gaat al gepaard met het afsluiten van een rijstrook met bijbehorende file. De irritatie wordt nog groter wanneer er ter plaatse helemaal niet wordt gewerkt.

Het merendeel van de automobilisten heeft liever te maken met een korte krachtige actie met een totale wegafsluiting, zoals vorig jaar op de A10 West, dan met een maanden voortslepende, filevormende gedeeltelijke afsluiting.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 17 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.