AMSTERDAM - Nog één nachtje slapen en dan zal couturier Franks Molenaar met één enkele beweging de nieuwste aanwinst van het wassenbeeldenmuseum Madam Tussaud onthullen: Prinses Máxima! Helaas zal de prinses samen met haar gemaal niet bij deze feestelijke onthulling aanwezig zijn, vanwege hun bezoek aan het Afrikaanse Ghana.
Begin vorig jaar werd Máxima door de directie van Madam Tussaud benaderd voor het vervaardigen van een wassen beeltenis. 'Zeer vereerd, maar druk, druk, druk!' was telkenmale het antwoord. In november had Máxima een piepklein gaatje van een kwartier in haar agenda. "Het liep uit tot een half uur", vertelt Brenda Serrée van het beroemde wassenbeeldenmuseum. "Máxima was enorm onder de indruk van de hoeveelheden ogen, haarlokken en gebitjes die we hadden klaarliggen. Het grootste deel van het werk was al gedaan aan de hand van foto's en videobeelden, maar het zijn altijd net die kleine dingetjes die het hem doen. Dan is het fantastisch dat je iemand 'live' kunt bestuderen", glundert Brenda Serrée. "Het is uiteindelijk allemaal fantastisch gelukt."
Het beeld is af. Maar zo'n karaktervolle dame zet je niet zo maar even in een tuinbroek met een hark in een hoekje. Dat begrijpt een gek nog wel. Het gaat hier om een heuse prinses. En ook nog eens een wondermooie. "Met blonde lokken en ogen die niet kunnen jokken" (vrij naar dichter/liedjeszanger Jaap Fischer). Die verdient ruimte, veel ruimte in een aromatische atmosfeer (lavendel wellicht) en dient te worden omhuld door een uitgekiende diffuse belichting. Uiteraard gekleed in de mooiste robe die men zich in ons land kan laten aanmeten. Dan moet je, bijna automatisch, bij couturier/ontwerper Frans Molenaar aankloppen. Dat heeft Madam Tussaud ook onmiddellijk gedaan.
Sterker, de Argentijnse schoonheid heeft hoogstpersoonlijk dagen en nachten in het atelier van de Meester doorgebracht opdat Molenaar een soepel vallend en naadloos op het lichaam passende avondjurk kon creëren.
"De gelijkenis met Máxima is treffend", glimlacht Molenaar tevreden. "Zelfs de lichtjes in haar ogen zijn exact háár lichtjes. Zo levensecht, dat ik soms dacht dat ze zo, huppekee, van het sokkeltje zou springen, het atelier zou uitlopen om haar opwachting te maken op een sjiek maar swingend galafeest. Het haar is prachtig opgestoken, ze ziet er koninklijk, maar toch sober uit. Heel mooi, ik ben er uitermate tevreden over", vertelt de couturier met de glimmertjes vanachter de brillenglazen.
De avondkleding van de Wassen Máxima bestaat volgens Frans Molenaar uit een jurk van cyclaamkleurige wilde zijde, afkomstig uit het Rhônegebied in Frankrijk, met panelen. De panelen vallen open, en, als Maximá zou bewegen, zou een prachtige broek zichtbaar worden. "Een flauw briesje van een windmachine zou al tot het juiste effect sorteren", weet de modekoning.
Molenaar vindt het 'jammer' dat het ontwerpen van de trouwjurk van de vlees-en- bloed-Máxima aan de neus van de Nederlandse couturiers is voorbijgegaan. "Maar ja, Máxima heeft voor Valentino gekozen. Dat is haar goed recht, het was háár huwelijk. Valentino heeft een werkelijk beeldschone trouwjurk ontworpen. Ik ben er door gefascineerd."
Molenaar vindt het een eer de Tussaud-Máxima te hebben mogen kleden. "Deze is niet, zoals bij het huwelijk, een paar uurtjes te bekijken. Jaarlijks zullen een slordige miljoen mensen naar de prinses komen kijken. Dus ik heb niet te klagen."
De kans bestaat dat Máxima na haar terugkeer onaangekondigd een bezoekje aan Madam Tussaud zal brengen. "Gewoon even tussendoor, sjaaltje om, zonnebril op. Toch even kijken", droomt Serrée hardop. "Máxima zal echt niet de eerste zijn die dat doet. Zelfs Michael Jackson heeft tot vier keer toe een omweg gemaakt om snel even naar zijn wassen evenbeeld te komen kijken."