De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 16 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Zinniz moet stagnerende
biermarkt op gang krijgen

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - De bar van het Amsterdamse American Hotel geeft al een aardige indicatie van de presentatie die Grolsch gaat geven in verband met de introductie van het nieuwe merk bier van het concern. Goud-zwart geblokte kussens op de banken, fauteuils met een goud-oranje streepje. Trendy loungemuziek vult de ruimte.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Grolsch brengt Zinniz medio mei op de markt. (Foto: WFA JEROEN OERLEMANS)
Verder foto's aan de muur van onder anderen Ron Brandsteder (Trendy?) en Lenny Kravitz (Trendy!). Drankjes genoeg te krijgen; koffie, jus d'orange en Spa. Geen bier. Nog niet. Het wachten is op de presentatie van het nieuwe merk bier van Grolsch.

Dat gebeurt met een hippe presentatie van GBN. Grolsch Bierbrouwerij Nederland heeft de afkorting voor deze gelegenheid maar even omgetoverd in Grolsch Broadcasting Network. Met dia's en luide stem wordt de toehoorders duidelijk gemaakt waarom Grolsch met een nieuw merk bier op (overigens alleen) de Nederlandse markt komt: de bierconsumptie stagneert. Zelfs de introductie van grapefruitbier heeft dit tij niet kunnen keren.

Dat moet nu gebeuren met Zinniz freshbeer. "Een lichtzoet, gemakkelijk en fris bier. Het is de combinatie van tintelig, licht zoet met bier, dorstlessend en doordrinkbaar", zo klinkt het op harde muziek. Zinniz is verkrijgbaar in flesje en blik in de smaken Tropical Red, Crispy Lime en Orange Twist, en net als bier heeft het een alcoholpercentage van 5. Een flesje Zinniz moet rond de €1 gaan kosten, vier verpakte blikjes zo'n €2,49. De drankjes zijn vanaf medio volgende maand verkrijgbaar.

Wie vergelijkingen zoekt tussen Zinniz en Grolsch kan lang zoeken. Waar Grolsch staat voor kwaliteit, smaak, genieten en traditie, staat Zinniz voor fris, fun, dorstlessend en baanbrekend. Volgens Grolsch is dat wat de jongeren willen. "De consument zoekt frisse, meer licht-zoete smaken, variatie, gemak en imago-versterkende producten. Het gaat er om dat een drankje stoer is om mee te lopen, het gaat erom om een showoff effect te creëren", klinkt het trendy.

Daar waar Grolsch en Zinniz niks met elkaar gemeen hebben, lijkt de longneck op het inmiddels overbekende premixflesje. Door de kleurtjes rood, geel en oranje die duidelijk te zien zijn (het glas van de flesjes is doorzichtig) heb je nauwelijks het idee dat het om bier gaat. Op de vraag hoeveel marktaandeel Grolsch wil behalen, is de wedervraag dan ook: "Dat hangt er van af over welke markt je het hebt, die van de premixen of die van bier."

Zinniz is "een categorie-overschrijdend concept", zo wordt uitgelegd. Net zoals de premixen en vruchtenfrisdranken categorie-overschrijdend zijn. Premixen bestaan immers uit gedestilleerd met frisdrank (Breezers) en vruchtenfrisdrank is vruchtensap gemixed met frisdrank (vruchtenfrisdrank). Zinniz is bier dat in Enschede wordt gebrouwen en dat met frisdrank is gemixed.

Categorie-overschrijdend of niet, uitgangspunt is dat het nieuwe merk wordt afgerekend op de biermarkt. Het nieuwe bier richt zich op jongeren tussen de 18 en 35 jaar met de bedoeling om hen een stap in de richting van bier te laten zetten. "Jongeren beginnen eerder met premixen dan met bier." Die jongeren wil Grolsch nu voor zich winnen en vasthouden.

Om ze later te laten overstappen op écht bier.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 16 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.