De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 16 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  ABN Amro 'verkocht'
kantoorsanering slecht

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - ABN Amro was onvoldoende voorbereid op de reacties van haar medewerkers op de sanering van het Nederlandse kantorennet. Dat blijkt uit een bijlage van het gisteren gepubliceerde jaarverslag van de bank, waarin ABN Amro ingaat op haar personeelsbeleid. 'In de ban van de nieuwe bank', heet het boekwerkje. In de ban bíj de nieuwe bank lijkt - gezien de reacties van het personeel die erin beschreven worden - een betere titel.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x340, 28kb)

Tot 2005 schrapt ABN Amro ruim zesduizend banen. Meer dan een jaar na de start van de saneringsoperatie kijkt topman Floris Deckers van ABN Amro Nederland terug op "een geslaagde start van een zeer ingrijpend en gecompliceerd veranderingsproces", zo luidt het. "Tenminste, als je puur naar het technische aspect kijkt", wordt Deckers, verantwoordelijk voor de reorganisatie, geciteerd. Op de emotionele kant van het proces heeft de saneerder zich behoorlijk verkeken, geeft hij toe, want die bleek: "veel sterker dan ik ooit had verwacht".

Deckers blijkt niet de enige die de impact die de reorganisatie zou hebben op individuele werknemers en op het wijgevoel binnen de bank onderschatte. "De sociale consequenties waren beduidend ingrijpender dan we verwacht hadden", zegt ook Hans Westerhuis, voorzitter van de centrale ondernemingsraad (cor) van ABN Amro. "Met de wetenschap van vandaag zouden we een aantal zaken misschien anders gedaan hebben."

Bijvoorbeeld de periode van vier maanden die ABN Amro werknemers gaf om zich aan te melden voor een vertrekregeling: "Mensen willen eigenlijk meteen zekerheid", weet Westerhuis nu, "ook als het slecht nieuws is."

"Vooral op het gebied van communicatie is een paar dingen niet goed gegaan", krijgt Westerhuis bijval van Mart Simjouw, voorzitter van or-onderdeelscommissie Rotterdam. Zo was de informatie over het nieuwe serviceconcept - de bank zelf spreekt liever niet over reorganisatie - voor velen "eigenlijk een brug te ver", erkent senior communicatiemanager Boudewijn de Wit. Hij is bij ABN Amro "intensief betrokken bij alle communicatie rondom Zonder Omwegen", zoals de saneringsoperatie door de bank genoemd is. Volgens De Wit was in communicatief opzicht ook ABN Amro Live (een groots opgezette personeelsbijeenkomst waar de bank haar medewerkers een hart onder de riem wilde steken, red.) 'verkeerd getimed'. "Mensen willen eerst zekerheid over de vraag: wat betekent het (nieuwe serviceconcept/de reorganisatie) voor mij. Pas daarna kunnen ze openstaan voor iets nieuws", is de les die hij heeft geleerd.

Alle ophef over de sanering was voor de raad van commissarissen aanleiding om het communicatiebeleid van ABN Amro aan de orde te stellen tijdens overleg met de raad van bestuur, zo blijkt uit het jaarverslag zelf. Volgens een woordvoerder van de bank kwam het onderwerp aan de orde tijdens een reguliere bijeenkomst en is de raad van bestuur niet op het matje geroepen. "Er is geen afzonderlijke vergadering voor belegd", stelt de zegsman.

Uit het jaarverslag blijkt verder dat de raad van bestuur er in 2001 flink op achteruit is gegaan. De basisinkomens stegen, met 11,8% (bestuursvoorzitter Rijkman Groenink kreeg er zelfs 38,7% bij, maar díe toename werd deels veroorzaakt door zijn promotie tot hoogste baas). De bonussen daalden door het slechte jaar 2001 echter dermate, dat de bestuurders er per saldo - op een uitzondering na - tientallen procenten op achteruit gingen (zie grafiek).

Het lopende jaar 2002 moet de top van de bank een eventuele salarisverhoging echt verdienen. Nam het basissalaris - dat niet prestatiegebonden is - in 2001 nog met tenminste 11,8% toe, dit jaar krijgen de leden van de raad van bestuur en het overige topkader van de bank geen algemene verhoging van het basissalaris, zo blijkt uit het jaarverslag.

Ook het aantal opties, dat onder voorbehoud wordt toegekend, verandert niet. Dat betekent dat in 2002 alleen de bonus bij ABN Amro kan zorgen voor een inkomensstijging. Die bonus is gerelateerd aan de financiële resultaten van de bank en de persoonlijke prestatie van de bestuursleden. Die kunnen daarmee hun mouwen dus opstropen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 16 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.