door Marjolein van der Gaag DEN HAAG - Winkeliers in de Nederlandse binnensteden lopen miljoenen euro's schade op door twee nieuwe diefstaltrucs waarbij gestolen en vervalste kassabonnen een hoofdrol spelen.
Op vertoon van deze betaalbewijzen wordt geld terug gevraagd voor artikelen, waarvoor de criminelen nooit een cent hebben neergelegd.
Dat stelt het Platform Detailhandel, een samenwerkingsverband van het grootwinkelbedrijf en het MKB. Volgens manager winkelcriminaliteit S. Veenstra zijn de trucs de laatste maanden schering en inslag en zitten er veelal georganiseerde bendes achter.
Dit geldt vooral voor de list, waarbij kassabonnen worden nagemaakt.
"Dat gebeurt heel professioneel op goede printers en regelmatig op vooraf gestolen rollen kassabonnen", vertelt Veenstra. "De criminelen stelen een product uit de winkel en komen het later terugbrengen met de vervalste bon, die vaak nauwelijks van echt te onderscheiden is.
Dat levert veel meer op dan in het helingcircuit, want op deze manier krijgen ze gewoon de winkelwaarde."
De tweede truc heeft de afgelopen maanden inmiddels ook al heel wat consumenten gedupeerd. Terwijl zij nietsvermoedend met hun nieuwste aankoop een winkel uitlopen, wordt het tasje met daarin het gekochte artikel en vaak ook de kassabon door brutale rovers vliegensvlug uit hun handen gerukt.
De overvallers gaan later zelf naar de desbetreffende winkel terug om het product - vaak kleding of schoenen - op vertoon van de kassabon terug te brengen en het eerder door de klant betaalde geldbedrag te incasseren.
"Voor winkeliers is op zo'n moment niet na te gaan of het artikel is gestolen. Regelmatig horen ze dit soort zaken achteraf via de politie, bij wie de klant dan aangifte heeft gedaan", aldus de manager winkelcriminaliteit.
Volgens Veenstra beveelt het Platform Detailhandel haar leden dan ook aan om de kassabon niet in het tasje bij het product te stoppen, maar de klant te verzoeken het betaalbewijs in zijn portemonnee te doen. "Op die manier moet deze methode uit te roeien zijn. Want als dieven nooit meer een bonnetje bij het artikel vinden, houdt het voor hen op."
Om de vervalste kassabonnentruc een halt toe te roepen, is de instructie uitgegaan om altijd na te gaan of het aankooptijdstip dat op het bonnetje staat vermeld te checken met dat in het kassasysteem. "Maar dat vergt wel discipline en voor de eerlijke klant wordt het er daardoor niet leuker op. Dit veroorzaakt echt een spanningsveld. Klantvriendelijkheid staat voorop, maar het is logisch dat winkeliers moeilijker gaan doen over het terugbrengen van spullen", meent Veenstra, die wijst op de schrikbarende winkeldiefstalcijfers van vorig jaar.
Toen werd in totaal voor 410 miljoen euro uit de winkels gestolen, een stijging van twintig procent ten opzichte van het jaar 2000.