De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 16 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  John Kraaykamp Award

door Wilma Naninga

   
 

AMSTERDAM - GLAMOUR, glamour en nog eens glamour. Ruisende avondjurken, fantastische voorproefjes van het komende musicalseizoen, afgewisseld met zenuwslopende minuten als de camera inzoomt op de gezichten van de genomineerden. Wie krijgt dit jaar de John Kraaykamp Award voor de beste vrouwelijke of mannelijke hoofdrol? Wie is het beste aanstormend talent. Maandag 22 april aanstaande staat het Amsterdamse Rai Theater in het teken van een weergaloos feest, waar alle groten op musicalgebied elkaar ontmoeten. Het gala van de Stichting Musical Awards krijgt de sfeer van de Oscar-uitreiking in Amerika. En het is net als in de Verenigde Staten ook live op televisie. And the winner is....

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
Joop van den Ende en genomineerden Jos Brink, Vera de Mann en Maya Hakvoort.
Een kleine week voor de avond van de waarheid waren alle genomineerden bij elkaar aan een lunch met ondermeer Nederlandse grootste musicalwerkgever Joop van den Ende in restaurant de Oude Toren op Schiphol. "Musical is de publiekslieveling van het theater geworden in Nederland", zegt hij. "Maar liefst twee miljoen mensen gaan jaarlijks naar een musicalvoorstelling. En de kwaliteit neemt in snel tempo toe. Er wordt nu gevochten om onze talenten in het buitenland. Ik persoonlijk krijg wel een brok in mijn keel als ik zie wat er gebeurde toen de musical 42nd Street in Amerika de belangrijkste Amerikaanse musical Award de Tony Award kreeg. Opeens stapte er een danser naar voren en riep: Oranje Boven... Kippenvel."

Voor de genomineerden is de verkiezing nu al een zenuwachtige bedoening.

Privé nam een kijkje in de kleedkamer van de 23-jarige Chantal Janzen, genomineerd als beste vrouwelijk aanstormend talent.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
Danny de Munk, Jos Brink en Joost de Jong. Drie kandidaten voor de beste mannelijke hoofdrol.
Haar kleedster Greetje Blaauw ligt op haar knieën om de onderkant van een supersexy jurk af te zomen. Chantal Janzen draait op haar fragiele sandaaltjes tevreden voor de fotograaf. Zij gaat spetteren op het musicalgala. "Het zal toch gebeuren dat je de award wint! Dan sta je daar op het podium. Dus dan moet het er wel een beetje leuk uitzien. Dat hebben de dames zo onderling afgesproken", lacht Chantal, die opviel door haar rol in Saturday Night Fever. "Het moet een bijzondere avond worden. En als je dan naar de Oscars kijkt, weet je wat er bedoeld wordt. Zwart kan dus wat mij betreft niet. Knalroze of knalrood moest het worden." Ze grinnikt: "Mijn vriendje Johnny (Johnny de Mol jr. - wn) wil zich met zijn kleding aanpassen aan mijn jurk. Ik weet niet of hij dat nog wil als hij deze kleur ziet. Misschien een pochetje..."

Chantal wordt voor de verkiezing aanstaande maandag ingevlogen vanuit Mallorca, waar ze de rest van deze week opnames heeft voor de film Volle Maan van Johan Nijenhuis. Het begint al een beetje op het leven van een ster te lijken.

Magisch

De talentvolle actrice kan nog niet kiezen tussen musical en film. "Het is alle twee bijzonder. Dat heb ik de afgelopen twee weken kunnen ervaren. Toen had ik overdag repetitie voor de film en daarna 's avonds weer fris op de planken voor Saturday Night Fever. Dan ben je gebroken, hoor. Het verschil tussen film en musical lijkt me nu de relatie met het publiek. De moeilijkste emotie om te acteren vind ik grappig zijn. Als dat lukt en je hoort mensen in de zaal meteen om je lachen, dan is dat zo magisch... Op het toneel moet alles ook in één keer goed zijn. Bij film ga je heel ver in het uitwerken van elk detail. Johan is een perfectionist. Dat kan vermoeiend zijn..."

Chantal strijdt om de award voor vrouwelijk aanstormend talent met Carice van Houten (Foxtrot) en Hilke Bierman (Sonneveld).

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 12kb)
Chantal Janzen. (Foto: Frans Jongen)
Voor Antje Monteira, genomineerd voor beste vrouwelijke hoofdrol in de superproductie Aïda, wordt het helemaal een vreemde avond. De actrice, die nu ook op televisie te zien is in de serie 'Het Gevoel van...', moet namelijk behalve afwachten of ze de award heeft gewonnen ook optreden. "Het publiek krijgt behalve de awards-uitreiking een geweldige voorstelling te zien met allemaal voorproefjes van komende musicals en een eerbetoon aan de groten uit de musicalwereld. Ik zit in een blokje ter ere van de fameuze Tim Rice en zing het prachtige 'I don't know how to love him' uit de musical Jesus Christ Superstar. Daarna moet ik gaan afwachten. En dan te bedenken dat ik vorig jaar al de zenuwen had, terwijl ik helemaal niet was genomineerd. Toen Nurlaila Karim en Vera Mann het podium beklommen voor de award voor de beste vrouwelijke hoofdrol dacht ik: 'Oh, ik zou nu doodgaan'."

Antje gaat naar het gala met vriend Hans Everling van wie ze een dochtertje Romy (9) heeft. "Ik hoop dat ik er in een jurk van Valentino naar toe kan. Dat vind ik zo mooi. Mijn styliste probeert het te regelen. En ik ga tussen Hans en Bas Ragas zitten. Bas is genomineerd voor beste mannelijke hoofdrol in Aïda. Een van ons tweeën zou toch misschien... We houden elkaars handen vast..."

Prefereren

Wil Antje de award winnen, dan moet de jury haar prefereren boven Jasperina de Jong (Marlene Dietrich), Chris Lomme (A little night music) en Vera Mann (Peter Pan). De mannelijke hoofdrolspeler in Aïda Bas Ragas is in de race tegen Jos Brink (Sonneveld), Danny de Munk (Titanic) en Joost de Jong (Saturday Night Fever).

Met een sigaretje staat Joost de Jong buiten de Oude Toren in het zonnetje. "De regisseur van Saterday Night Fever heeft me verboden te stoppen met roken. Elke avond rook ik er vijf op het toneel. Vandaar. Tja, 't is tegenstrijdig, want de rol is extreem zwaar. Dus je hebt heel veel adem nodig. Trainen, trainen en nog eens trainen dan maar. De zenuwen heb ik trouwens niet. Ik heb geen schijn van kans tegen een coryfee als Jos Brink."

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Op een beetje geluk hopen ook Gino Eemnes (Der König der Löwen - Hamburg) en danser Daan Wijnands (Chicago - Londen). Zij zijn beiden genomineerd is de categorie beste Nederlandse acteur werkzaam in het buitenland. Daan grinnikt: "Ik ga in elk geval op voor de nieuwe categorie: best geklede acteur. Ik heb in Londen een waanzinnige blouse gekocht en een broek laten maken door mijn Nederlandse vriend en modeontwerper Glen Hewitt. Die broek heeft al heel wat kilometers gemaakt, want omdat ik avond aan avond in Londen moest optreden, kon ik niet naar Amsterdam voor pas-sessies. Dus ik heb hem afgespeld heen en weer gestuurd. Ik ben benieuwd." Daan en Gino moeten het opnemen tegen musicalster Pia Douwes (Elisabeth in Essen), de zeventien weken zwangere Maya Hakvoort (Jekyll & Hyde in Wenen) en Henk Poort, die in Antwerpen in Kuifje staat.

Joop van den Ende stak alle genomineerden een hart onder de riem. "Dat jullie genomineerd zijn betekent al dat jullie bijzonder zijn. Als je de award wint, besef je dat het een stap verder is in je carrière." Grapt: "Als je hem niet krijgt, wil ik graag wel enige emotie zien. Geacteerd of niet..."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 16 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.