De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 11 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Muziek en applaus voor
scheersucces van Philips

Van een onzer verslaggevers

   
 

DRACHTEN - Miljoenen Nederlandse mannen doen het 's ochtends: scheren met een scheerapparaat van Philips. Met muziek en applaus is gisteren in de Philips-vestiging in Drachten dan ook het 400-miljoenste scheerapparaat van de lopende band gerold. Het elektronicaconcern heeft er zeven jaar over gedaan om van 300 miljoen naar 400 miljoen Phili-shaves te gaan.

Ad Veenhof, de baas van het Philips-onderdeel Huishoudelijke Apparaten, denkt dat de volgende 100 miljoen in kortere tijd worden gemaakt. "Binnen vijf, zes jaar moeten we naar een half miljard kunnen", zei hij gistermiddag tijdens een feestelijke bijeenkomst in de scheerapparatenfabriek in Drachten. Volgens Veenhof zorgen vooral consumenten in China voor een sterke vraag naar het apparaat. "Vorig jaar hebben we er vier miljoen stuks verkocht. Maar vier miljoen op een bevolking van anderhalf miljard is nog steeds weinig. China zal de komende 20 jaar dan ook een speerpunt voor ons zijn van heb-ik-jou-daar."

De topman noemde het scheerapparaat gisteren ,,een geweldig financieel succes voor Philips''. In 1939 bracht de Nederlandse elektronicagigant het eerste exemplaar op de markt. Het scheerapparaat was bedoeld om Philips in de moeilijke jaren dertig naast gloeilampen en radiotoestellen een bredere inkomstenbasis te geven. Aanvankelijk zag overigens bijna niemand bij Philips er iets in om scheerapparaten te gaan verkopen. Behalve de jonge medewerker Alexandre Horowitz, die het revolutionaire apparaat met de scheerkop en de drie ronddraaiende mesjes ontwikkelde. In de ruim 60 jaar daarna bracht Philips gemiddeld circa 700 scheerapparaten per uur aan de man. De afgelopen decennia onderging het scheerapparaat vele veranderingen. Naast de drie scheerkoppen die het tegenwoordig heeft, is het voor de man de afgelopen jaren met de Cool Skin ook mogelijk geworden om zich 'nat' te scheren. Veenhof is goed te spreken over de Cool Skin, die Philips in 1998 samen met Nivea lanceerde. Zonder concrete cijfers te noemen, zegt hij dat er vorig jaar 25% meer van zijn verkocht. Volgens hem heeft deze prestatie concurrenten als Braun wakker geschud, die nu ook van plan zijn 'natte' scheerapparaten te gaan maken. "Maar met onze superieure Cool Skin hebben we een voorsprong op de concurrentie genomen."

Scheerders kunnen er volgens de topman op rekenen dat Philips het genot van het scheren de komende jaren gaat vergroten. "Daarin gaan we voor een aantal doorbraken zorgen. Nog dit jaar zullen we daarvoor de aandacht van de wereld vragen."

Veenhof wil niet alvast een tipje van de sluier oplichten. Het blijft nog even een verrassing. Wereldwijd heeft Philips twee vestigingen waar scheerapparaten worden gemaakt: één in China en één in Drachten. Recent ontstond in de Friese plaats grote onrust over de dreiging dat productie zou worden overgeplaatst naar het Verre Oosten. De komende twee jaar zal er zeker geen werk verdwijnen bij de vestiging. Daarna gaat een deel van de assemblage naar China, ten koste van werkgelegenheid.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 11 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.