AMSTERDAM - De Nederlandse consumenten hebben in februari van dit jaar minder artikelen in de winkels gekocht dan in dezelfde maand van vorig jaar. De verkopen daalden met 1,2 procent, maar de winkeliers haalden toch een bijna 4 procent hogere omzet, omdat de prijzen 5,1 procent hoger lagen dan een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In totaal besteedden de consumenten in februari voor een bedrag van 5,5 miljard euro. Dat komt neer op een gemiddelde van 813 euro per huishouden. Hiervan werd 40 procent besteed aan eten en drinken
Supermarkten en speciaalzaken in voedingsmiddelen zagen hun verkopen in februari met 1,3 procent dalen in vergelijking met februari vorig jaar. Door de 6,5 procent hogere prijzen steeg de geldomzet toch nog met ruim 5 procent. In de andere branches van de detailhandel daalden de verkopen met 0,9 procent en stegen de prijzen gemiddeld met 4,2 procent, waardoor de geldomzet met 3,3 procent groeide. De doe-het-zelfbranche deed het extra goed met een omzetstijging van 9,7 procent, maar daar stond tegenover dat de winkels in huishoudelijke artikelen zelfs hun omzet in geld met een half procent zagen teruglopen.