De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 10 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Grote damesonderbroek
blijft in het assortiment'

   
 

AMSTERDAM - "Alles in Nederland is sinds de euro duur geworden, maar bij V&D heb je nog leuke aanbiedingen. Ik heb net gympies gekocht, daar zat 20% korting op." De dame in kwestie komt uit de buurt van Den Helder en doet met een vriendin een dagje Amsterdam. Ze komt wel vaker bij V&D, maar komt er niet speciaal voor naar de hoofdstad. Inderdaad, "af en toe koop ik wel eens wat bij het warenhuis".

De Noord-Hollandse kan zich dan ook vinden in het aanbod van V&D. Tenminste, "het is niet verkeerd", drukt ze zich genuanceerd uit. "Lekker breed", voegt ze er nog aan toe. En daar zit nu juist de angel. Het aanbod van het warenhuis is zó breed dat geen enkele doelgroep zich echt voelt aangesproken om er eens fijn te gaan winkelen.

Dat vindt ook een jongeman uit Amsterdam, die met een vriend op de herenondermode afdeling rondloopt. Hij geeft aan dat hij zo'n tien keer per jaar naar V&D gaat. Als hij er wat koopt, zijn het voornamelijk cd's. "Je hebt hier heel veel soorten dingen, maar er zit weinig verschil in. Wat mij betreft zou er een groter prijs/kwaliteitsverschil mogen zijn. Nu heb je bijvoorbeeld 25 bijna dezelfde onderbroeken in eenzelfde prijsklasse. Ik heb liever keuze uit 2 heel verschillende en dan een dure en een goedkope. Het aanbod is te gemiddeld, maar ja, dat is ook de doelgroep."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
V&D gaat haar imago oppoetsen.
Dat wil V&D nu gaan veranderen. 'Nederland verandert en V&D verandert mee', zo staat in de nieuwe folder te lezen. In de meeste winkels zijn de eerste veranderingen al waar te nemen. Bordjes die eerst rood waren, zijn nu blauw gekleurd, zoals de panelen die aangeven waar de wc's zijn en de wegwijzers. Verder ziet het er tussen de schappen wat vrolijker uit "omdat daar wat meer harde kleuren zijn gebruikt", legt een etaleur uit. "Ook de modepoppen zien er anders uit. Een paar jaar geleden presenteerden we alles op torso's omdat een heel figuur niet modern zou zijn, nu zie je dat we weer hele poppen aankleden."

"Ook de inkoop van kleding is sterk veranderd", gaat ze verder. Zo heeft de zaak een aantal nieuwe merken voor de jongeren in huis gehaald, waaronder XX van MeXX, jeans van het merk Diesel en S. Olivier. "Het is allemaal wat meer gericht op de jeugd."

Om meer klanten te trekken worden ook de 'vloeren' anders ingericht. Zo is het de bedoeling dat er meer wordt geclusterd. De kinderkleren en speelgoed komen bijvoorbeeld op één etage. Op die manier hoeft het winkelend publiek niet meer voor een step op bijvoorbeeld de vierde etage te zijn en voor een kindertrui op de eerste.

Allemaal veranderingen, maar wie denkt dat V&D helemaal afscheid neemt van het verleden heeft het mis. "Het assortiment blijft breed, zo legt een verkoopster uit. "Kijk maar naar de slogan in de nieuwe folder. Daar staat in: Nederland op z'n breedst. Je kunt het ook niet maken om bepaalde zaken uit het assortiment te halen.

Die tenten zoals wij ze noemen, die hele grote damesonderbroeken, kun je bijna nergens meer krijgen. Dat geldt ook voor korsetten. Hoewel we niet zo heel veel verschillende soorten meer verkopen, blijven we die zaken wel aanbieden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 10 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.