AMSTERDAM - "Alles in Nederland is sinds de euro duur geworden, maar bij V&D heb je nog leuke aanbiedingen. Ik heb net gympies gekocht, daar zat 20% korting op." De dame in kwestie komt uit de buurt van Den Helder en doet met een vriendin een dagje Amsterdam. Ze komt wel vaker bij V&D, maar komt er niet speciaal voor naar de hoofdstad. Inderdaad, "af en toe koop ik wel eens wat bij het warenhuis".
De Noord-Hollandse kan zich dan ook vinden in het aanbod van V&D. Tenminste, "het is niet verkeerd", drukt ze zich genuanceerd uit. "Lekker breed", voegt ze er nog aan toe. En daar zit nu juist de angel. Het aanbod van het warenhuis is zó breed dat geen enkele doelgroep zich echt voelt aangesproken om er eens fijn te gaan winkelen.
Dat vindt ook een jongeman uit Amsterdam, die met een vriend op de herenondermode afdeling rondloopt. Hij geeft aan dat hij zo'n tien keer per jaar naar V&D gaat. Als hij er wat koopt, zijn het voornamelijk cd's. "Je hebt hier heel veel soorten dingen, maar er zit weinig verschil in. Wat mij betreft zou er een groter prijs/kwaliteitsverschil mogen zijn. Nu heb je bijvoorbeeld 25 bijna dezelfde onderbroeken in eenzelfde prijsklasse. Ik heb liever keuze uit 2 heel verschillende en dan een dure en een goedkope. Het aanbod is te gemiddeld, maar ja, dat is ook de doelgroep."
|
V&D gaat haar imago oppoetsen.
|
Dat wil V&D nu gaan veranderen. 'Nederland verandert en V&D verandert mee', zo staat in de nieuwe folder te lezen. In de meeste winkels zijn de eerste veranderingen al waar te nemen. Bordjes die eerst rood waren, zijn nu blauw gekleurd, zoals de panelen die aangeven waar de wc's zijn en de wegwijzers. Verder ziet het er tussen de schappen wat vrolijker uit "omdat daar wat meer harde kleuren zijn gebruikt", legt een etaleur uit. "Ook de modepoppen zien er anders uit. Een paar jaar geleden presenteerden we alles op torso's omdat een heel figuur niet modern zou zijn, nu zie je dat we weer hele poppen aankleden."
"Ook de inkoop van kleding is sterk veranderd", gaat ze verder. Zo heeft de zaak een aantal nieuwe merken voor de jongeren in huis gehaald, waaronder XX van MeXX, jeans van het merk Diesel en S. Olivier. "Het is allemaal wat meer gericht op de jeugd."
Om meer klanten te trekken worden ook de 'vloeren' anders ingericht. Zo is het de bedoeling dat er meer wordt geclusterd. De kinderkleren en speelgoed komen bijvoorbeeld op één etage. Op die manier hoeft het winkelend publiek niet meer voor een step op bijvoorbeeld de vierde etage te zijn en voor een kindertrui op de eerste.
Allemaal veranderingen, maar wie denkt dat V&D helemaal afscheid neemt van het verleden heeft het mis. "Het assortiment blijft breed, zo legt een verkoopster uit. "Kijk maar naar de slogan in de nieuwe folder. Daar staat in: Nederland op z'n breedst. Je kunt het ook niet maken om bepaalde zaken uit het assortiment te halen.
Die tenten zoals wij ze noemen, die hele grote damesonderbroeken, kun je bijna nergens meer krijgen. Dat geldt ook voor korsetten. Hoewel we niet zo heel veel verschillende soorten meer verkopen, blijven we die zaken wel aanbieden."