DEN HAAG - Verzekeringsmaatschappijen hebben grote moeite om klanten adequaat te informeren over de producten die zij aan hen verkopen. De consument die een levensverzekering aanschaft, heeft vaak geen flauw idee wat voor soort product het is. Assurantie-adviseurs zijn meestal te druk met verkopen om goed naar de klant te luisteren.
Dit schrijft de Ombudsman Verzekeringen in het jaarverslag 2001 van hem en de Raad van Toezicht Verzekeringen. Over schadeverzekeringen kwamen vorig jaar 2875 klachten binnen, nagenoeg evenveel als in 2000. Koploper was de motorrijtuigenverzekering.
Het aantal klachten over levensverzekeringsproducten daalde met 4% naar 1382. Dit is hoofdzakelijk te danken aan een sterke daling van het aantal klachten tegen spaarkasbedrijven (lees: Spaarbeleg) en natura-uitvaartverzekeraars. Op levensverzekeringsgebied werden 402 klachten ten gunste van de klager afgehandeld, in de schadeverzekering waren het er 1082.