De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 10 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  OMBOUW WARENHUIS MOET KLANTEN TERUGWINNEN
Tanende populariteit V&D
drukt winst VendexKBB

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - De warenhuisformule V&D valt niet meer in de smaak bij de consument. Het winkelende publiek loopt er nog wel naar binnen, maar komt met lege handen weer buiten. Het bedrijfsresultaat van V&D kelderde in het gebroken boekjaar 2001/2002 met 38% tot €23,6 miljoen en drukte op de nettowinst van VendexKBB, zo bleek gisteren tijdens de presentatie van de cijfers. Reden voor het detailhandelconcern om opnieuw te gaan sleutelen aan de V&D-formule.

Zo'n zes jaar geleden kregen de winkels ook al een facelift, werden de bruine/gele huiskleuren bij het grofvuil gezet en deden de inmiddels zeer populaire La Place-restaurants hun intrede. Dit keer zijn de schappen aan de beurt.

Volgens bestuursvoorzitter Ed Hamming zit vooral daar de pijn. "De producten blijven te lang liggen en het assortiment is te vlak", somt Hamming op. Goederen moeten weer sneller de winkel uit. "Hiermee voorkom je voortijdig afprijzen, waardoor klanten gaan twijfelen aan de echte prijs."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x316, 28kb)

Ook de voorraden van V&D zijn te groot en worden niet snel genoeg vervangen. V&D gaat de huidige voorraad via een grote uitverkoop wegwerken. Die voorraad heeft een inkoopwaarde van €30 miljoen en zou normaal gesproken een verkoopwaarde vertegenwoordigen van ongeveer €55 miljoen. Maar financieel directeur Marcel Smits rekent nu op "zeer substantieel minder".

Bovendien moet het imago van V&D worden opgepoetst. Enkele weken geleden kregen de 69 warenhuizen al een 'opfrisbeurt'. Het logo kreeg nieuwe kleuren en er is een nieuwe reclamefolder. De nieuwe reclameslogan 'Nederland op z'n breedst' geeft wel aan dat Hamming niets ziet in de veel gehoorde kritiek dat het te onduidelijk is op welke klant V&D zich nu richt. "Met wekelijks 2,6 miljoen bezoekers moet je juist voor elk wat wils kunnen bieden", vindt Hamming.

De hele V&D-ombouwoperatie zal een paar miljoen per vestiging gaan kosten. Het streven is dat V&D in het jaar 2005/2006 een omzet draait van €1 miljard met een ebit-marge van 6%. Afgelopen boekjaar draaide de V&D een omzet van €890 miljoen, bij een marge van 2,7%.

Behalve het teleurstellende resultaat van V&D hebben ook de verkoop van de Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwartz en een dotatie aan het pensioenfonds de resultaten van VendexKBB fors gedrukt. Het detailhandelconcern, actief in de segmenten warenhuizen, mode en doe-het-zelfketens, zag de nettowinst met 92% dalen tot €13 miljoen. De nettowinst uit de voortgezette activiteiten exclusief de buitengewone lasten bleef met €135 miljoen gelijk aan het voorgaande jaar. De verkoop van de Amerikaanse probleemdochter FAO Schwartz aan het Amerikaanse The Right Star kostte Vendex €78 miljoen en het bedrag dat in het pensioenfonds werd gestort bedroeg €48 miljoen. De omzet steeg op basis van 52 weken wel, met bijna 7% .

De warenhuizen Bijenkorf en Hema deden het goed. Vorig jaar tijdens de presentatie van de cijfers lanceerde Vendex het ambitieuze plan om met Hema de Duitse markt te veroveren. Nu, een jaar later, heeft nog geen enkele Hema bij onze oosterburen de deuren geopend. Volgens Hamming is het bijzonder moeilijk om geschikte locaties te vinden. "Maar over een aantal maanden moet het gelukt zijn."

Verder liepen de verliezen bij de elektronicaketen Modern Electronics (ME) verder op. Vendex KBB wil enkele kleinere vestigingen van ME sluiten en elders grotere winkels hiervoor in de plaats openen. De keten heeft inmiddels zijn inkoop en boekhouding ondergebracht bij It's, een andere Vendex-keten.

Hamming bleef voorzichtig over de vooruitzichten voor dit jaar, omdat hij niet kan voorspellen hoe de consument zich gaat gedragen. Het consumentenvertrouwen is sinds september lager. Ook verwacht hij dat in Nederland de economische groei achterblijft bij die van andere EU-landen, vooral door een sterkere stijging van de arbeidskosten.

Toch denkt Hamming dat het merendeel van de 26 formules ook dit jaar goed zal draaien. De vorige maand gekochte Belgische doe-het-zelfwinkels van Brico dragen direct bij aan de winst. De kluswinkels van Vendex draaiden sowieso goed. Praxis zette de toon en droeg bij aan de omzetstijging in deze poot van 9,5%.

Vendex KBB kondigde twee weken geleden aan brillenketen Hans Anders te willen verkopen. "Binnen twee tot acht weken verwachten wij de onderhandelingen af te ronden", aldus Hamming. Vendex KBB overweegt nog enkele andere ketens af te stoten, maar Hamming wilde niet zeggen welke dat zijn.

Met het vrijgekomen geld kan Vendex verder met streven een Europese speler te worden. De keten M&S Mode versnelt de expansie in Frankrijk en opent dit najaar ook een aantal winkels in Spanje. "De omzet van die winkels is in het buitenland al groter dan in Nederland", zei Hamming. "We denken dat het aantal M&S-winkels nog wel eens kan verdubbelen." Hunkemöller is geïntroduceerd in Denemarken en gaat een aantal vestigingen in Frankrijk openen, evenals Claudia Sträter.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 10 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.