NEW YORK - Burgemeester Michael Bloomberg van New York speelt ongewild de hoofdrol in een gisteren gelanceerde marihuanacampagne. Op reclameposters verspreid door de stad en in een paginagrote advertentie in The New York Times prijkt het levensgrote portret van de miljardair, die vorig jaar voor de verkiezingen om het burgemeesterschap van New York toegaf in het verleden hasj te hebben gerookt.
"Zeker weten en ik genoot ervan!" zo wordt Bloomberg geciteerd door de Amerikaanse beweging voor hervorming van de drugswetgeving. "Eindelijk een eerlijk politicus", luidt het compliment van de actiegroep voor Bloomberg, die het zelf allemaal maar niets vindt. Met de grootscheepse campagne, die meer dan een half miljoen euro kost, wordt geprotesteerd tegen het beleid van de New Yorkse politie om hasjrokers op te pakken en op te sluiten.
|
De poster met burgemeester Michael Bloomberg van New York. (Foto: AP)
|
Jaarlijks worden volgens de organisatie in New York zo'n 50.000 mensen gearresteerd wegens het roken van een stickie, terwijl de meeste inwoners van de stad blijkens een recente opiniepeiling tegen het strenge optreden zijn.
De soft-drugslobbyisten vinden de arrestaties een verspilling van belastinggeld en pleiten voor het toestaan van hasjgebruik in de privé-sfeer. Bij mensen die in het openbaar een stickie opsteken, zou de politie, net als bij alcoholgebruik op straat, moeten volstaan met het uitdelen van een bekeuring, meent de organisatie.
Bloomberg, die er nu achterkomt dat alles wat je zegt tegen je kan worden gebruikt, heeft een beetje zuur laten weten dat hij niets tegen de campagne kan ondernemen. "Er is nou eenmaal vrijheid van meningsuiting, maar het beleid van de politie verandert niet."