door Jeroen Hendriks DEN HAAG - De files worden de komende jaren aangepakt met de aanleg van zo'n vijftien extra spitsstroken op de drukste verkeersaders in ons land. De eerste nieuwe spitsstrook wordt eind dit jaar op de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de afrit Hoofddorp officieel geopend. Daar loopt nu al een proef met de linkervluchtstrook die tijdens de drukste uren wordt ingezet als extra rijbaan om de capaciteit flink te vergroten.
Op de A9 Velsen-Badhoevedorp wordt in 2004 op beide rijbanen een spitsstrook geopend. In dat zelfde jaar staan ook spitsstroken gepland voor de A10-zuid (de ring van Amsterdam) en de A4 van knooppunt Amstel tot Badhoevedorp. Een jaar later krijgt de A7 Zaandam-Purmerend een spitsstrook.
Om het verkeer rond Amsterdam beter te verwerken staan er ook spitsstroken op de planning op de A1 Muiderberg-Laren, de A6 Muiderberg-Almere en de A9 Gaaspendammerweg. Ook de wisselstrook zal verdubbeld worden. In de plannen is voor deze projecten echter nog geen opleveringsdatum vastgelegd.
Dat geldt ook voor de geplande spitsstroken op de A12 Zoetermeer-Gouda, de rondweg A2 bij Eindhoven en die bij Den Bosch, de A2 Everdingen-Leerdam en de A12 bij Utrecht (de parallelbaan Laagraven-Kanaleneiland).
Ook de A50 tussen Arnhem-centrum en Beekbergen en de A1 Beekbergen-Deventer-oost.
Dit blijkt uit nog vertrouwelijke stukken van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Onderzoek naar de verkeerssituatie op de drie bestaande spitsstroken op de A27, A28 en A50 leerde begin vorig jaar dat de files daar sinds de introductie van de spitsstrook nagenoeg zijn verdwenen. Ook het aantal verkeersongevallen op die trajecten is met de helft tot driekwart gedaald. Een belangrijke oorzaak daarvoor is dat de maximumsnelheid doorgaans, met behulp van elektronische borden boven de weg, wordt verlaagd op de hele weghelft als de spitsstrook open is. Vooral het aantal kop-staartbotsingen is flink kleiner geworden.
Andere voordelen zijn de relatief lage kosten voor aanleg van een spitsstrook en het vermijden van tijdrovende (inspraak)procedures die de aanleg van normale rijbanen vaak jarenlang ophouden.