De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 8 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Rossi ook op nieuwe
Honda niet te stuiten

Van onze Telesportredactie

   
 

SUZUKA - Valentino Rossi is het nieuwe wegraceseizoen begonnen op dezelfde wijze als hij de laatste jaargang afsloot: met winnen. De Italiaan reed op het door regenbuien spekgladde circuit van Suzuka naar de overwinning in een Grand Prix die de boeken in zal gaan als de allereerste MotoGP uit de wegracehistorie. De regerend wereldkampioen 500cc - de klasse die met de intrede van de viertakten ten grave is gedragen - liet zien op zijn nieuwe viertakt-Honda net zo te kunnen domineren als vorig jaar, toen hij op de tweetakt-Honda iedereen zijn wil oplegde. Na één van de zestien GP's is dan ook al duidelijk dat Rossi ook dit seizoen de te kloppen coureur is. Voor zover hij überhaupt te kloppen is.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 23kb)
De Japanse wildcard-coureur Akira Ryo (33) is de enige coureur die in de buurt van de ontketende Valentino Rossi (46) weet te blijven. De Italiaanse wereldkampioen wint op het circuit van Suzuka de eerste WK-race van het seizoen, met een overmacht die de concurrentie weinig hoop op betere tijden geeft. (Foto: EPA)
De Grand Prix van Japan werd na twee volkomen droge trainingsdagen een spel van water, nadat de racedag onder een constant sproeiend wolkendek plaatsvond. "Een godsgeschenk, ik wist niet wat ik zag toen ik 's ochtends de gordijnen openschoof", aldus Jurgen van den Goorbergh, die tijdens de trainingen op een droge baan louter kommer en kwel had gekend. Zijn tweetakt-Honda met de jarenlang door hem felbegeerde vier cilinders kwam op de Briddgestone-banden simpelweg niet aan de toptrainingstijden, maar toen de baan gisteren in een natte spiegel veranderde, kon Van den Goorbergh zijn klasse als coureur tonen.

Tijdens de warm-up in de ochtenduren was hij veruit de snelste van allemaal en ook in de wedstrijd leek hij op een regelrechte stunt af te racen. Zijn 21e startpositie veranderde hij binnen twee rondjes in een negende positie, maar een valpartij riep zijn opmars een halt toe.

"Ik heb in ieder geval kunnen laten zien dat ik heel goed kan racen, zodra de omstandigheden de onderlinge verschillen in vermogen vrijwel nivelleren", aldus Van den Goorbergh, die toegaf dat de 'nieuwe' viertakten nu al de slag met de 'oude' tweetakten hebben gewonnen. "Ze zijn wel heel erg goed in de weer op die viertakt-machines, daar is geen houden aan. In de bocht zit je vlak achter ze en dan draaien ze het gas open en zie je ze zo uit het zicht verdwijnen." En over Rossi: "Hij is op de viertakt-Honda wederom razendsnel. Het wordt heel moeilijk om hem dit jaar te verslaan; sterker, ik zou niet weten wie hem zou kunnen verslaan."

Van den Goorbergh was op de verraderlijke Japanse piste niet de enige coureur die zijn kansen door een valpartij verspeelde. Ook favorieten als Max Biaggi, Kenny Roberts, Sete Gibernau en Tohru Ukawa deden zichzelf de das om door vroegtijdig naar het asfalt te gaan. De van pole-position vertrokken Rossi zag het allemaal gebeuren en hoefde in het vervolg van de race nog slechts af te rekenen met de twee Japanse wildcard-rijders Akira Ryo en Shinichi Itoh. Met name Ryo hield Rossi tot in de laatste meters scherp, maar kon zijn voorlopig eenmalige optreden - Ryo behoort niet tot de vaste MotoGP-coureurs - niet met een zege beklinken.

Rossi werd dus de grote winnaar van de seizoensopening. Pole-position en de snelste raceronde brachten hem naar zijn veertigste GP-zege. En dan te bedenken dat de 23-jarige alleskunner gisteren 'pas' zijn 93e GP reed. "Dit is een heel speciaal moment, want ik kan nu zeggen dat ik de laatste 500cc-GP heb gewonnen en ook de eerste MotoGP", aldus Rossi na zijn overwinning. "Het was de eerste keer dat ik met de nieuwe viertakt-Honda in de regen reed, dus ik wist niet hoe de machine op deze omstandigheden zou reageren." Na de Rossi-demonstratie in Japan weet de concurrentie dat zelfs bidden voor regen dit seizoen weinig zal helpen in de strijd tegen de alles verslindende Italiaan.

De 250cc-klasse, die dankzij de Japanner Miyazaki (Yamaha) ook al een wildcard-winnaar kreeg, liep voor het Nederlandse DeGraaf Grand Prix team uit op een deceptie. Jarno Janssen schoof in de tiende ronde onderuit toen hij, gestart vanaf de 27e plaats, in veertiende positie reed. Zijn Japanse teamgenoot Haruchika Aoki reed in de regen zelfs lange tijd op kop, maar trok zijn machine in de allerlaatste chicane van de race onderuit. De 125cc-klasse werd een prooi voor de Franse Aprilia-coureur Arnaud Vincent

Uitslag GP Japan, MotoGP: 1. Rossi (Ita) Honda 49.32,766 (148,033 km/uur), 2. Ryo (Jap) Suzuki 1,55, 3. Checa (Spa) Yamaha 8,353, 4. Itoh (Jap) Honda 10,829, 5. Abe (Jap) Yamaha 20,423; gevallen: Jurgen van den Goorbergh (Ned) Honda.

250cc: 1.

Miyazaki (Jap) Yamaha 47.09,454 (140,718 km/uur), 2. Sakai (Jap) Honda 6,941, 3. De Puniet (Fra) Aprilia 29,02, 4. Alzamora (Spa) Honda 45,3, 5. Porto (Arg) Yamaha 45,495; gevallen: Jarno Janssen (Ned) Honda.

125cc: 1. Vincent (Fra) Aprilia 46.22,971 (135,538 km/uur), 2. Giansanti (Ita) Honda 1,164, 3. Poggiali (SMa) Gilera 2,558, 4. Ueda (Jap) Honda 3,479, 5. Sanna (Ita) Aprilia 10,188.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 8 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.