DEN HAAG - Defensiebedrijf Thales in Hengelo wacht met het tekenen van de 'Letter of Intent' tussen industrie en overheid over de bouw van de Joint Strike Fighter (JSF), totdat de Tweede Kamer volgende week akkoord gaat met het JSF-kabinetsplan.
Daarmee wil het Franse bedrijf voorkomen dat het kabinet tegenover de twijfelaars in de Kamer kan pronken met grote steun uit het bedrijfsleven. Dat hebben kringen rond het bedrijf bevestigd. Thales is een van de hoofdaannemers van de Dassault Rafale, een van de twee Europese concurrenten van de JSF als opvolger van de F16.
Van de Thales-onderdelen Communications, Optronics en Munitronics en moederbedrijf Thales Nederland ligt er nog geen handtekening. Maar ondanks de politieke verwikkelingen heeft het Thales-onderdeel Cryogenics, dat koelingapparatuur maakt, wel getekend.
Cryogenics kan rekenen op honderden miljoenen aan omzet en is daarmee essentieel voor de financiële onderbouwing van het JSF-plan. Voor de andere Thales-onderdelen staat de omzet nog lang niet vast. Naar verluidt is er bij Thales intern stevig over gesproken voordat Cryogenics als enig onderdeel ging tekenen.
Thales omvat het vroegere Holland Signaal dat gespecialiseerd is in radarapparatuur. Het bedrijf heeft goede banden met de Amerikaanse radarfabrikant Raytheon dat bij het JSF-toestel van Boeing aan boord zat. Boeing verloor echter de JSF-race van Lockheed Martin en daarmee zijn ook de kansen van Thales op radargebied bij de JSF danig geslonken.
Van de Nederlandse bedrijven die de 'Letter of Intent' nog niet getekend hebben is verder alleen de handtekening van automatiseerder Atos Origin nog twijfelachtig. Het ingenieursbedrijf Incat heeft als enige definitief afgehaakt.