De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 5 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Telecomconcern ziet veel
in nieuwe mobiele
datacommunicatie

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - KPN heeft hooggespannen verwachtingen van de nieuwste vorm van mobiele communicatie, i-mode genaamd. Nog voor het einde van dit jaar moeten in Nederland 100.000 klanten zijn binnengehaald. Na de introductie van i-mode vorige maand door KPN-dochter E-Plus in Duitsland is over twee weken (18 april) Nederland aan de beurt. Een maand later volgt België. De concurrentie volgt de 'testcase' voor nieuwe mobiele diensten met argusogen.

Straks kan iedereen wat KPN betreft razendsnel databestanden verzenden en ontvangen via het mobieltje. Of het nu het opvragen is van het laatste weerbericht, de beurskoersen bekijken, het laatste nieuws van De Telegraaf lezen, een routebeschrijving downloaden, of gewoon een spelletje spelen, het leven wordt er volgens het telecomconcern door i-mode alleen maar rijker door. Samen met de Duitse en Belgische activiteiten zouden er in de loop van volgend jaar al meer dan één miljoen gebruikers kunnen zijn, voorspelt Cees van den Heijkant, bestuursvoorzitter van KPN Mobile.

Dat alles moet flink wat extra omzet voor KPN genereren. Een ontwikkeling die het uit een diep dal opkrabbelend concern meer dan welkom is. Van den Heijkant denkt dat een i-modegebruiker goed is voor gemiddeld zo'n €6 tot €8 omzet per maand. En daarmee zijn we met onze verwachtingen aan de voorzichtige kant", zei hij gisteren bij de officiële introductie van i-mode in Amsterdam.

Voor KPN zijn de belangen groot: i-mode wordt door velen gezien als een testcase voor umts, de nog veel snellere technologie die volgend jaar in Nederland wordt geïntroduceerd en waarvoor de Europese telecomconcerns zich diep in de schulden hebben gestoken. Zij kijken dan ook met argusogen naar KPN's nieuwste product. Want wil het publiek voor de nieuwe diensten betalen en hoeveel, is de cruciale vraag. Mislukt i-mode of komt het maar moeizaam van de grond, dan ziet het er voor alle telecomaanbieders zeer somber uit. Dan blijven de miljardeninvesteringen in licenties en netwerken als een molensteen om hun nek hangen.

Wat i-mode de gebruiker uiteindelijk kost, hangt niet langer af van de duur van de verbinding, zoals bij gsm, maar van de hoeveelheid informatie (bytes) die er van en naar het mobieltje worden verzonden. Men is namelijk altijd 'online'.

Voor i-mode is voorlopig nog maar één toestel bij KPN beschikbaar, geleverd door het Japanse NEC. Over een paar maanden komt daar ook een mobieltje van Toshiba bij. Een toestel kost nu €199 à €369, afhankelijk van het type abonnement dat men heeft afgesloten om gewoon te kunnen bellen.

Maandelijks moet de klant voor de toegang tot i-mode €3 betalen, plus een bedrag voor een maximale hoeveelheid informatie, de databundel. De prijs daarvoor varieert van €2 voor 200 kilobyte tot €45 voor 25 megabyte. (Ter vergelijking: om een plaatje naar een toestel te downloaden is 6 kilobyte nodig, een mailtje vergt 1,5 kilobyte.)

Verder zal de klant voor veel van de diensten ook nog een bedrag moeten betalen aan de aanbieders. Maar echter nooit meer dan €2 per maand. Daarvan gaat 86% naar de provider, de rest krijgt KPN. Met vijftig nationale en internationale partners zijn intussen door het telecomconcern contracten gesloten voor de levering van diensten, de zgn. content. Die zijn nu goed voor meer dan 65 'gecertificeerde' sites, dat wil zeggen dat zij aan de minimumeisen van KPN voldoen en waarvan de helft gratis is. De doelgroep voor het nieuwste product is breed, stelde KPN Mobile-directeur Ludolf Rasterhoff. In Japan bestaat bijna de helft van de 33 miljoen gebruikers uit vrouwen. Meer dan 30% is ouder dan 40 jaar. In die richting zou het ook in Nederland moeten gaan. Veel van die klanten hoopt KPN bij de concurrentie weg te halen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 5 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.