DEN HAAG - Ruim 500.000 studenten mogen vanaf volgend jaar langer reizen met hun ov-studentenkaart. Ook krijgen zij straks, na een bijbetaling van 15 euro per jaar, een korting van 25 procent op alle treinreizen in Europa.
Tegenover deze voordeeltjes, die per 1 januari 2003 ingaan, staat wel een nadeel. Studenten die niet binnen tien jaar hun opleiding succesvol afronden, moeten in de toekomst 89 euro per jaar meer terugbetalen voor hun vervoerskaart.
Dat is de kern van het nieuwe contract voor de ov-studentenkaart dat minister Hermans (Onderwijs), de Nederlandse Spoorwegen en de andere vervoerders met elkaar zijn overeengekomen.
Studenten met een weekendkaart mogen straks in plaats van vrijdagavond zeven uur al vanaf 12 uur 's middags 'gratis' reizen in de trein, bus, tram of metro. De weekkaart is in de toekomst geldig tot het einde van de dienstregeling op vrijdag, zodat ook nog de nachttrein of -bus kan worden genomen. Nu houdt het 'gratis' reizen voor deze groep studenten op deze dag al om zeven uur 's avonds op.
Op alle overige tijdstippen krijgen de kaarthouders 40 procent korting op een kaartje. Ongeveer 94 procent van de studenten heeft momenteel een weekkaart, de rest een weekendkaart.
De nieuwe kaart gaat Hermans in totaal € 423 miljoen per jaar kosten, ruim €60 miljoen meer. De VVD-bewindsman heeft daarvoor in zijn eigen begroting geld gevonden. Bovendien draagt ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat bij aan het nieuwe contract.
Daarnaast komt er meer geld binnen omdat de studenten die niet slagen, dieper in buidel moeten tasten voor hun studentenkaart.
Hermans is blij met de nieuwe overeenkomst. "Dit contract betekent een forse verbetering voor de studenten'', aldus de minister. De vervoerders, die hopen dat de studenten ook na hun afstuderen veelvuldig met het openbaar vervoer gaan reizen, zijn eveneens in hun nopjes. "De spreiding van reizende studenten op vrijdag wordt nu beter geregeld'', aldus de vertegenwoordiger van het streekvervoer.
De studentenbonden reageren in een eerste reactie positief op het nieuwe contract. Zij zien langer 'gratis' reizen en bovendien korting op buitenlandse reizen als een verbetering.
Het contract is overigens niet meer voor een aantal jaren afgesloten, maar voor onbepaalde tijd. Wel hebben de vervoerders de mogelijkheid om jaarlijks de contractprijs aan te passen als bijvoorbeeld zou blijken dat meer studenten recht hebben op een ov-studentenkaart. De huidige ov-studentenkaart loopt op 31 december van dit jaar af. Ruim tien jaar geleden werd de kaart ingevoerd.