De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 3 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Kales terug in sportwereld

door Valentijn Driessen

   
 

ROTTERDAM - Wie er aan mocht twijfelen: Frank Kales heeft het Ajax-hart nog steeds op de goede plaats zitten. Twee dagen na het verlies tegen Vitesse baalt de voormalig directeur van de Amsterdamse club nog steeds. "Je blijft toch fan. Ik volg het op de voet en hoop uit de grond van m'n hart dat ze kampioen worden. Er ligt toch een stukje van je leven en achteraf overheersen de positieve gevoelens ruimschoots. Het is beide partijen gelukt na de scheiding niet met de vuile was de straat op te gaan en dat moeten we zo houden. Ik heb nog steeds nauwe banden met veel mensen bij Ajax."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 17kb)
Frank Kales (r) en Wessel Weezenberg zijn klaar voor een managementavontuur in de sport.
Sinds 1 april is Frank Kales (59) teruggekeerd in de sportwereld na een uitje in de internetbranche. "De emotie van de sport werkt verslavend." Wessel Weezenberg (32), voormalig jurist van de werkgevers in het betaalde voetbal (FBO), heeft een nieuw sportmanagementbureau opgericht en Kales gestrikt als directeur en kleine medefirmant van Prime Sportbusiness.

"Kales was de man die ik zocht. Hij heeft de ingangen, contacten, ideeën en kijkt over de heg van vandaag heen. We hebben een gezamenlijke filosofie over de rol van een sportmanagementbureau. We willen een pakket leveren van juridische, financiële, marketing- en communicatiediensten aan allen in de profsport: sporter, club, overkoepelende organisaties, media en sponsors. Of deze individuele partijen met elkaar in contact brengen. De spin in het web, zullen we maar zeggen. Met een click moet iedereen bij ons terecht kunnen en dienen wij een oplossing aan te dragen of helpen aan te dragen."

Volgens Kales ligt daar voldoende ruimte voor Prime Sportbusiness om in een jaar tijd iets moois neer te zetten en na drie jaar een internationaal goedlopend Europees sportmanagementbedrijf neer te zetten. "Door hard te werken en met goede ideeën te komen. We willen niet opnieuw het wiel uitvinden, maar andere partijen wèl helpen optimaal gebruik te maken van bestaande wielen. De expertise is in huis."

Om zich direct op de markt te positioneren maakte Prime Sportbusiness gisteren de overname bekend van World Soccer Consult, het bureau van de ervaren spelers- en wedstrijdagenten Ton van Dalen, Henk van Ginkel en Bob Maaskant. "Ze blijven gewoon voor ons werken. Het zijn voetbaldieren, die de sport van alle kanten hebben beleefd", aldus Weezenberg. "In één klap hebben we voor 65 spelers, onder wie 25 internationals uit tien landen, een hoogwaardig dienstenpakket ter beschikking. In Scandinavië hebben we een filiaal, wat direct onze internationale ambities onderstreept." Enkele bekende namen zijn Jaap Stam, Fernando Ricksen, Bert Konterman, Scott Booth en Mika Nurmela.

Weezenberg en Kales wensen zich naar het voorbeeld van het Amerikaanse IMG niet te beperken tot het voetbal. "We gaan op termijn trachten onze vleugels uit te slaan naar volleybal, tennis, hockey, autosport enzovoort", aldus de voormalig Ajacied. "Vergeet het traject van sponsors en clubs niet. Ik ben gevraagd door een groot bedrijf om een sponsorplaatje te overleggen. Daarnaast hebben we een uitgewerkt idee over ticketverkoop via internet en daarvoor ook contacten in het bedrijfsleven. Via het internet kan je zien welke stoelen vrij zijn, stoelen reserveren, de bevestiging krijgen en kijken hoe het uitzicht is. Het is een idee dat we graag willen realiseren en hopen bijvoorbeeld drie maanden de tijd te krijgen om het van de grond te tillen en te laten zien dat het werkt. Het is dus meer dan het regelen van een transfer of het verlengen van een contract van een voetballer."

Volgens Weezenberg weten hij en Kales uit ervaring waar de missing link zich in de sportwereld bevindt. "Veel is geregeld, goed geregeld, maar je hoort ook regelmatig geluiden over lacunes of zaken die beter of professioneler georganiseerd moeten worden." Kales zegt niet besmet te zijn, ondanks zijn voortijdige vertrek als directeur van Ajax. "Zelfs de supporters van Ajax hebben me nooit negatief benaderd na mijn vertrek. Sterker, met een aantal heb ik regelmatig contact via e-mail. Bij Feyenoord-voorzitter Jorien van den Herik kom ik privé over de vloer. In mijn tijd als Ajax-directeur zou zoiets nauwelijks mogelijk zijn. Bij Ajax was ik de verkeerde man op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. In de sportwereld rollen altijd individuele koppen, maar in geen andere wereld beseffen ze zo goed dat niet het individu - jij of ik - wint of verliest, maar wij met z'n allen winnen of verliezen. Vandaar dat je naderhand altijd weer langs kunt komen."

Weezenberg en Kales gaan vol vertrouwen van start bij hun bedrijf Prime Sportbusiness. Eerstgenoemde: "Of we het redden, hebben we in eigen hand. Zolang je maar kwaliteit levert en op sommige gebieden verder kijkt dan de waan van de dag. Daarvoor hebben we de kennis in huis. Vervolgens moet de markt z'n werk doen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 3 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.