AMSTERDAM - "Een buitengewoon matig resultaat", zo bestempelde bestuursvoorzitter Cees Smaling van Perscombinatie Meulenhoff (PCM) de gisteren gepresenteerde jaarcijfers.
De uitgever van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en HetParoolzag de nettowinst over 2001 kelderen van €25,6 miljoen naar €1,5 miljoen. De omzet daalde met ruim 2% naar €734,1 miljoen.
Een scherpe daling van het advertentievolume met 8% is de voornaamste reden van de winstval. Vooral de ict-sector, de telecommunicatiebranche en de financiële dienstverlening plaatsten aanzienlijk minder advertenties.
De eind december vertrekkende topman Smaling liet weten niet te verwachten dat de advertentiemarkt dit jaar weer aantrekt. "Ik zal me dus niet vervelen dit jaar", aldus Smaling.
Behalve adverteerders bleven in 2001 ook steeds meer lezers weg. Het aantal abonnementen liep 2,3% terug, voor de losse verkoop bedroeg dat percentage 6,1.
Daarnaast heeft PCM, in lijn met de nieuwe boekhoudregels, de goodwill en uitgaverechten van de in 1995 overgenomen Dagbladunie afgeschreven. De nettowinst vóór afschrijving van goodwill en uitgaverechten daalde het afgelopen jaar met 30% naar €27,0 miljoen.