SAO PAULO - De in het Formule 1-circus veelgestelde vraag 'doet-ie-het of doet-ie-het-niet?' kan bevestigend beantwoord worden. Michael Schumacher stapt vandaag, tijdens de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Brazilië die komende zondag verreden wordt, in de nieuwste Ferrari.
|
Rubens Barrichello is een druk bezet man tijdens zijn thuis Grand Prix. De Brazilaan had een dagtaak aan het beantwoorden van de vragen van de locale media, bijvoorbeeld over zijn 'oude' Ferrari.
|
De veelbesproken F2002, waarvan de in eerste instantie voor aanvang van het seizoen geplande introductie enige vertraging opliep, is vorige week op het circuit van Catalunya aan een uitgebreide testsessie onderworpen. En de resultaten waren van dien aard dat 'Master Michael' het op het Interlagos-circuit in Sao Paulo wel aandurft om het nieuwste Ferrari-speeltje in te zetten.
Hoewel de Ferrari-bazen direct na de GP van Maleisië, waar het Italiaanse team op snelheid werd geklopt door de twee Williams-bolides, benadrukten de Ferrari F2002 niet overhaast bij de GP's in te gaan zetten, heeft het team in de 'pauze' tussen Maleisië en Brazilië wel degelijk overuren gedraaid om de nieuwe wagen wedstrijdklaar te krijgen. Ook Schumacher liet in eerst instantie weten dat geduld een schone zaak was bij het klaarstomen van zijn nieuwe auto. "We moeten eerst maar eens een volledige GP-afstand met de wagen rijden en kijken hoe hij daar op reageert", zei de regerend wereldkampioen vorige week nog. "Anders is het zinloos om de wagen naar Brazilië over te vliegen."
|
|
Maar in een week kan veel veranderen en vooral veel worden gereden, zoals de Ferrari-aas bewees. Schumacher reed in Barcelona een volledige GP-simulatie inclusief warm-up en de nieuwe wagen doorstond die test probleemloos. Teambaas Jean Todt: "Door de ontwikkelingen van de afgelopen week hebben we de beslissing om met de nieuwe Ferrari te gaan rijden, kunnen versnellen. De auto is snel en betrouwbaar."
Neemt niet weg dat een aantal Ferrari-teamleden met gemengde gevoelens in Sao Paulo arriveerde. Ross Brawn bijvoorbeeld, de technisch-directeur van het Italiaanse team, temperde alle hoge verwachtingen van de nieuwe Ferrari gisteren: "We zijn hier op een circuit waarop de nieuwe auto nog nooit heeft gereden; dat betekent bij voorbaat dat we vooral met de afstemming van de auto niet erg zelfverzekerd te werk kunnen gaan."
En dan is er natuurlijk nog Rubens Barrichello, de tweede man van Ferrari, voor wie in Sao Paulo geen nieuwe bolide klaarstaat. Neemt niet weg dat Barrichello volgens eigen zeggen het mooiste weekeinde van het jaar tegemoet gaat. "Omdat ik hier in mijn eigen land voor mijn eigen fans rijd, dat maakt me ieder jaar weer heel erg gelukkig." Maar dat rijden doet Barrichello vanaf vandaag dus wel in de 'oude' F2001, de opgekalefaterde Ferrari van afgelopen seizoen. "Het lijkt me duidelijk dat ik liever in de nieuwe bolide had gereden, want tijdens de vier testdagen op Barcelona heb ik gemerkt dat de F2002 inderdaad sneller is dan mijn huidige auto", aldus Rubinho.
Diep in zijn hart zal de meest emotionele coureur van het huidige F1-circus het verschil in behandeling tussen hem en zijn Duitse teamgenoot bij Ferrari dan ook flink vervloekt hebben. Maar de Braziliaan ontkende gisteren de in de Italiaanse pers verschenen verhalen als zou hij Ferrari woedend hebben meegedeeld alle voorkeursbehandelingen die Schumacher binnen de rode brigade krijgt niet langer te pikken. Barrichello: "De reden dat we hier in Sao Paulo met de nieuwe auto komen, is simpel: in Barcelona bleek hij niet alleen competitief te zijn, maar ook betrouwbaar. Dat Ferrari maar één nieuwe bolide in Brazilië heeft, komt doordat de beslissing om met de nieuwe auto te gaan racen pas op het laatste moment is genomen. Daardoor was er onvoldoende tijd twee auto's rijklaar in Brazilië te krijgen. En dat die ene nieuwe auto dan voor Michael is en niet voor mij, lijkt me niet meer dan fair. Hij heeft immers meer WK-punten dan ik en is koploper in de WK-stand."
Meer woorden wilde Barrichello niet vuilmaken aan de auto, die gisteren beduidend beter werd beveiligd dan de schilderijen in het Haarlemse Frans Hals Museum. Wie ook maar dacht een kijkje te mogen nemen onder het grote rode doek dat over de bolides bij de Ferraripit-box was gedrapeerd, kwam in aanmerking voor lijfstraffen. Maar vandaag zal het doek toch echt van het 'vierwielige wonder' moeten verdwijnen. En dan maar hopen dat-ie het doet...