WASSENAAR - Voor het Duitse 'model' drafsportimperium Gelsenkirchen wordt vandaag het faillissement aangevraagd. Een bericht dat de nationale sporttak niet helemaal verrast, maar nog fors in beroering zal brengen. Onbevestigde bronnen maken gewag van een schuldenlast van 9 miljoen euro.

|
Leen Paardekooper. (Foto: Telegraaf sport)
|
Eind vorig jaar dreigde ook hier het faillissementsspook van de nationale draf- en rensport zeer realistisch. De kas van de stichting was leeg. De mkz-crisis had al een handje geholpen. Bestuursmalaise, en geen hulp van bemiddelde partijen, ook niet van de overheid, deed de rest.
Interim-man Leen Paardekooper (35), zakelijk geslaagd in bijvoorbeeld handel in fruit in het groot, is de huidige bedrijfsleider. "Puur een uitdaging", zegt de veruit jongste manager ooit zeer beslist. De eerder van overheidswege naar de sport gedirigeerde serie interim-managers, waaraan traditioneel een hoog prijskaartje hangt, redden het niet. Selfmade man Paardekooper lukte het, naast rust brengen in de 'filialen', op vrij korte termijn een dertiental zakenlieden en sportliefhebbers op één lijn te krijgen. Zij leenden inmiddels de sport ongeveer 6,5 miljoen euro. "Mede daardoor draait de sport op dit moment", meent Paardekooper. Onder supervisie van president-commissaris prof. dr. Breukink wordt er aan de organisatie gesleuteld. Met als doel een transparante financiële opbouw. Dat was in de oude stichtingsvorm niet het geval. Paardekooper weet dat er een hoop 'oud zeer' is blijven hangen. Hij zet vraagtekens bij de renovatiepogingen rond Duindigt. "De gemeente keurde de eerdere plannen af. Ik vond het aangeboden project zelf ook niet op realisme gebaseerd.
Maar Wassenaar wil Duindigt, dat weet ik zeker, op de kaart houden. De gemeente beseft ook dat daar, in het belang van de sport, nu heel snel aan gewerkt moet worden. Ik praat deze week nog met onder het vorige beleid ingeschakelde Hopman-Interheem. Er zijn garanties gegeven door het vorige management. Gaan we verder met een ander bureau dan zal dat extra geld kosten. Daarover zal nog stevig gediscussieerd moeten worden", verklaart Paardekooper resoluut. "Er is al veel te veel geld uitgegeven aan allerlei bijkomende en naar mijn idee onnodige kosten.
Duindigt kan en moet, in eigen beheer, en als meervoudig modern evenementencomplex, een winstgevende zaak worden." Het ondoorzichtige beleid van de stichting oud model was een van de redenen dat het 'rijke' Hilversum als drafsportpartner niet in wil stappen. Maar de tijden lijken veranderd. "Nu ik inzicht in alle stukken heb", meldt Paardekooper, "vind ik nog steeds het opengebroken contract met de wedorganisator Autotote een slechte zaak. Dat kostte naar mijn idee de sport ongeveer anderhalf miljoen euro en had anders opgelost moeten worden. Ook al had Autotote geldige argumenten.
De stichting NDR kon niet voldoende Nederlandse koersen aanbieden waarop Autotote omzet maakt. Ook vond ik het totaal overbodig dat er voor de Stichting NDR en de banenholding DRB drie verschillende grote accountantskantoren werkzaam waren. Veel onderdelen staken in een te ruime jas. Te ruime budgetten en vergoedingen. De kosten voor onderhoud van de automatisering van het 'bondsbureau' werden vorig jaar bijvoorbeeld op Hlf. 6 ton begroot. En dat voor een in principe relatief klein winkeltje. Ik vind dan ook dat het hele bureaugebeuren, inclusief het Autotote hoofdkantoor, zo snel en goedkoop mogelijk op Duindigt gesitueerd moet gaan worden."