AMSTERDAM - Philips gaat in zee met Nike. Het elektronicaconcern en de sportkledingfabrikant brengen vanaf deze zomer samen producten op de markt die mensen kunnen gebruiken bij het sporten, waaronder draagbare mp3- en cd-spelers, en draadloze hoofdtelefoons.
Naast het verkopen van veel producten is de samenwerking volgens Philips-president Gerard Kleisterlee ook bedoeld om zijn concern beter op de kaart te zetten in Noord-Amerika.
Philips sluit later deze week ook een samenwerkingscontract met een andere Amerikaanse multinational, zo laat Kleisterlee weten in een vraaggesprek met deze krant. De naam van die onderneming houdt hij echter nog even voor zich.
Bij de draagbare audioapparatuur die Philips en Nike van plan zijn wereldwijd aan de man te gaan brengen, wordt de sportkledinggigant verantwoordelijk voor de ontwerpen hiervan. Philips brengt de elektronica in bij de samenwerking. Op de producten komt zowel het merk van Philips als dat van Nike te staan.
Volgens Kleisterlee blijft de alliantie voorlopig beperkt tot draagbare audio. Op termijn kan de samenwerking worden uitgebreid naar het maken van kleding met halfgeleiders erin. Deze kleding zou naast het spelen van muziek ook andere toepassingen kunnen hebben, zoals het meten van de hartslag en de snelheid van een sporter.
"Nike is heel sterk in het helpen verbeteren van de prestatie van atleten", stelt Kleisterlee. "Elektronica wordt daarbij nog niet echt toegepast. In de toekomst zouden wij daarvoor kunnen zorgen."
Philips experimenteert reeds met elektronica in sportkleding. Recent heeft PSV-doelman Ronald Waterreus getraind in een shirt waarop een piepkleine camera was aangebracht. "Op deze manier kun je als televisiekijker de ballen recht op de keeper zien afkomen", vertelt Kleisterlee.
Elektronica in kleding is overigens niet nieuw. Twee jaar geleden heeft Philips samen met de Amerikaanse kledingproducent Levi's zogenoemde 'hightech-jassen' op de markt gebracht. Dat zijn jassen waarin onder andere een mobiele telefoon is verwerkt. Aan de alliantie met de spijkerbroekengigant is na een korte periode geen vervolg gegeven.
Kleisterlee spreekt tegen dat de samenwerking met Levi's is mislukt. "Voor ons was het een geslaagd, eenmalig project. Levi's deed mee om hun imago een extra impuls te geven, en voor ons was het een manier om te kijken hoe onze technologie in kleding toegepast kon worden. De duizend jassen die we hebben gemaakt, zijn bovendien tegen een goede prijs verkocht (circa €1000 per stuk, red)."
De alliantie met Nike moet volgens Kleisterlee ook de eigen Philips-producten beter onder de aandacht van de Amerikaanse consument brengen. "In de VS zal de samenwerking ook uitstraling hebben op onze audioapparatuur en de rest van onze productenreeks."
De consumentenelektronicadivisie van Philips lijdt al sinds jaar en dag verlies in Noord-Amerika. Eind vorig jaar heeft Kleisterlee de knuppel in het hoenderhok gegooid, en van zijn medewerkers geëist dat er op dit continent binnen afzienbare tijd winst wordt geboekt. Zo niet, dan stopt Philips met de verkoop van consumentenelektronica in de VS.
Momenteel timmert het elektronicaconcern flink aan de weg om de 'probleemregio' op de rails te krijgen. Begin dit jaar heeft Kleisterlee met enkele Amerikaanse ketens van elektronicawinkels, waaronder Best Buy en Circuit City, gesproken om de Philips-apparaten prominenter in hun winkels neer te zetten.
Philips beschikt sinds vorig jaar ook over een marketingovereenkomst met AOL Time Warner. Op de internetsite van deze Amerikaanse multimediagigant is bijvoorbeeld allerlei informatie te vinden over producten van de Nederlandse onderneming. "Binnenkort gaan we met AOL praten over hoe deze samenwerking verder kan worden uitgebreid", voorspelt Kleisterlee alvast. Hij is inmiddels bijna een jaar de baas van Philips. Het elektronicaconcern kwam eerder deze maand in het nieuws toen een verwarde man uit afkeer tegen breedbeeldtelevisie enkele mensen gijzelde in de Amsterdamse Rembrandttoren.
Kleisterlee spreekt van "een bizarre dag" als hij terugdenkt aan de gebeurtenissen van 11 maart. Hij heeft de gijzeling op de voet gevolgd vanuit het nieuwe Philips-hoofdkantoor, dat naast de Rembrandttoren staat. Hoewel de gijzelnemer pamfletten voor de ramen liet aanbrengen met teksten als 'Kleisterlee lies' ('Kleisterlee liegt'), vindt de Philips-president dat de man het niet op hem persoonlijk had gemunt. "Hij wilde slechts publiciteit."
De Philips-baas is opgelucht dat bij de gijzeling geen omstanders gewond zijn geraakt. "Behalve het tragische einde van de man is het gelukkig goed afgelopen."