
|
15.000 banen per direct (Foto: EPA)
|
LONDEN - Het Britse postbedrijf met de modieuze naam Consignia - de voormalige Royal Mail - maakte gisteren tot ontzetting van de vakbonden bekend met onmiddellijke ingang 15.000 banen te zullen schrappen.
De sanering is één van de vele maatregelen om een besparing van 1,2 miljard pond (€1,95 miljard) mogelijk te maken bij het zwaar verlies makende bedrijf.
Uiteindelijk dienen over drie jaar meer dan 40.000 banen te zijn verdwenen. Consignia-voorzitter Allan Leighton: "Als wij niets doen, gaan wij binnenkort failliet. Het bedrijf verkeert in een gevaarlijke positie." De cijfers staven zijn beweringen. Dagelijks wordt een verlies geleden van 1,5 miljoen pond (€2,44 miljoen).
De problemen voor Consignia begonnen ruim een jaar geleden, toen de monopolistische Britse postmarkt voor een deel werd opengesteld voor privé-bedrijven. De leiding veranderde bij die gelegenheid de stevig in de Britse samenleving verankerde naam Royal Mail tijdens deze eerste privatiseringsronde in het Italiaans klinkende Consignia. Een reclamecampagne van €3,3 miljoen moest Consignia van de een op de andere maand in een bekend huismerk transformeren.
Geen mens of bedrijf gebruikte de nieuwe naam. Royal Mail was en bleef de naam die iedereen in de mond nam. De bestuurstop is daar nu ook van overtuigd en gaat de oude naam weer voor het bedrijf invoeren.
Sinds de gedeeltelijke liberalisatie van de postmarkt schreef het overheidsbedrijf binnen enkele maanden rode cijfers. Ondanks de financiële tegenwind zijn de Britse regering en met haar de postregelaar Postcomm vastbesloten de overheidsmarkt voor post helemaal open te breken. In april 2006 dient de postmarkt geheel marktconform te werken.
Duidelijk is dat Consignia moeite heeft met de overgang. Midden jaren negentig werd nog een dagelijkse winst geboekt van een miljoen pond (€1,6 miljoen). Deskundigen geven opeenvolgende regeringen de schuld dat de winst werd afgeroomd en er niet tijdig in een modern postsysteem is geïnvesteerd. Ministers verboden hogere prijzen voor postzegels en pakketjes, waardoor de winstgevendheid ernstig werd aangetast. Tegelijkertijd speelde de opmars van internet, mobiele telefoons, dataverkeer en faxen Consignia parten.
Door de chaos op het Britse spoor, dat verantwoordelijk is voor eenderde van alle postverkeer, werd het systeem ook aanmerkelijk aangetast. Volgens voorzitter Leighton zit er niets anders op dan het aantal werknemers van 220.000 drastisch terug te brengen. De stevig verlieslijdende pakketdienst Parcelforce zal haar 13.000 werknemers met meer dan de helft zien afnemen. Daarnaast worden regionale distributiecentra en liefst 3000 postkantoren in stedelijke gebieden gesloten.
De service van drie keer per dag post bezorgd krijgen, wordt in de meeste steden en dorpen teruggebracht naar één keer per dag. De consument zal bovendien worden geconfronteerd met hogere prijzen voor postzegels.