De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 26 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Megatankers in aanvaring
   
 

AMSTERDAM - Twee van de allergrootste olietankers ter wereld hebben in de Perzische Golf de grootste aanvaring ooit op de wereldzeeën veroorzaakt. De bijna 400 meter lange megatanker Stena King, geladen met maar liefst 458.000 ton ruwe olie, boorde zich gisterenmorgen in de romp van de 344 meter lange supertanker British Vigilance, die 300.000 ton meet. Met de megaklapper was dus in totaal 758.000 ton scheepsruimte gemoeid.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
De supertankers British Vigilance en de Stena King zitten aan elkaar vast. (Foto: AP)
Een enorme milieuramp, waarbij een flink deel van de Perzische Golf met olie zou worden vervuild, werd voorkomen omdat de ene gigant helemaal leeg was. Er werd wel een tien meter groot gat in de romp geslagen. De beide mastodonten bleven onwrikbaar in elkaar vastzitten.

Mensen van het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak waren op het moment van de aanvaring toevallig in Dubai aanwezig, op slechts anderhalf uur varen van de rampplek.

"We hebben direct onze diensten aangeboden. Niemand wist toen nog wat de gevolgen waren. Pas later werd duidelijk, dat die ene tanker leeg was en dat de andere tanker nauwelijks schade had opgelopen. Dat was een geluk bij een ongeluk, anders was de ramp niet te overzien geweest. Maar dit scheepsongeluk komt vast in het Guinness Book of Records", aldus Smit-woordvoerder Lars Walder.

Lokale sleepboten trokken de beide tankers uiteindelijk uit elkaar. De British Vigilance, gecahrterd door oliemaatschappij BP, kon op eigen kracht naar het dok in Dubai varen. De veroorzaker van het ongeluk, de 68 meter brede Stena King, zal in een nabijgelegen haven aan een nadere inspectie worden onderworpen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 26 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.